18 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
PiloT RePoRT door: enrico everts – Foto’s: diamond Aircraft
Trailing Link Gear. Flaps Fairings. (Foto’s: enrico evers)
gen en de landingen op een aantal velden beduidend goedkoper is.
Ons gewicht tijdens deze vlucht bedroeg ongeveer 1.800 kg.
Na iets meer dan 300 m komt het toestel los na de knuppel duidelijk
naar achteren te halen voor de rotatie. Ons zwaartepunt zit op deze
vlucht iets voor het midden.
maar een dikke 300 m is voor het gewicht van dit vliegtuig helemaal
niet slecht. een 500 m asfaltbaantje in de Alpen kan dus gewoon aan-
gevlogen worden door een vlieger die wat ervaring met de dA50 heeft.
We manoeuvreren ons uit het wat complexe luchtruim van Wenen en
koersen op de westelijke bergen af om verder te klimmen naar onze
werkhoogte van 8.500 ft (ca. 2.550 m).
klimmen
de turbo’s van de cd-300 houden het vermogen op 90% tot 10.000 ft
(3.048 m), daarboven begint het vermogen langzaam terug te lopen tot-
dat op 20.000 ft (ca. 6.100 m) de diesel V6 nog 60% vermogen levert.
Op die hoogte is de kruissnelheid gezakt naar 158 ktas (293 km/h).
Tijdens de klim middelen we rond de 1.000 voet per minuut (305 m/
min), wat iets beter is dan de 900 voet per minuut (274 m/min) die
het vlieghandboek aangeeft.
eenmaal op 8.500 voet laten we het gas op 90% staan. de cd-300
mag deze vermogensinstelling zonder restricties vasthouden. Na een mi-
nuut blijft de snelheid op 185 ktas (342 km/h) staan. de brandstof-
doorstroom staat dan op 15,5 gallon per uur (59 l/h).
dat is indrukwekkend, maar het betekent wel dat de 50 gallon (400 l)
tank dan snel leeg is. bij deze stand kun je veilig 2,5 uur plannen voor
een vlucht van 855 km. Als je echter het gas reduceert naar 75%, zit je
volgens onze testvlucht op 175 ktas (324 km/h) bij een verbruik van
12,7 gallon per uur (48,1 l/h). dat geeft je dan 3 uur 15 minuten (plus
45 minuten reserve) om dan 1.050 km ver te komen.
bij 50% vermogen verbruikt de motor nog maar 9 gallon per uur (34,1
l/h) en kruist dan bij 145 tot 150 knopen (269-278 km/u) ware snel-
heid, ongeveer 1.300 km ver.
bij een volle tank brandstof kan er nog 400 kg geladen worden, wat
overeenkomt met vier grote kerels met reisbagage. dat kom je niet zo
vaak tegen. In de praktijk vliegen privé-eigenaren niet meer dan 2,5 tot 3
uur omdat de blaas meestal de beperkende factor is.
Vlieggedrag
Okay, tijd voor het leuke deel van een evaluatievlucht, stalls, dutch roll
en meer van dat leuks.
Nou daar kunnen we kort over zijn. de slotted flaps zijn bijzonder effectief en
de rolroeren blijven ook in de stall (overtrek) werken in de goede richting.
Key Pad G1000 in armsteun. (Foto: enrico evers)
16-17-18-19_pilotreportda50.indd 18 17-11-20 11:23