Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 17
indrukwekkend
Op het platform kwam net een vliegtuig in een bijzondere metallic-blau-
we kleur aan taxiën na een demonstratievlucht, de dA50 rG. de ‘ramp-
appearance’ (verschijning op het platform) is absoluut indrukwekkend.
dit vliegtuig oogt veel groter dan de dA40 of de dA42 twin. de opstap
naar het stepje om achter op de vleugel te komen is vrij hoog, en een-
maal op de vleugel sta je best ver boven de grond.
Voor het instappen zijn er een achterdeur en twee voordeuren. In het
frame van de voordeuren zit een greep met zacht rubber om makkelij-
ker je evenwicht te houden tijdens het instappen. Het vereist geen fit-
nesstraining om in te stappen…
eenmaal in de luxe stoel volgt het je vertrouwd maken met de indeling
van het panel en pedestal. Helemaal rechts bevindt zich het deel met
de zekeringen, centraal de Garmin G1000 NXi en mid continent Stand
by-instrumenten, strategisch geplaatst tussen het multi Function display
(mFd) en het Primary Flight display (PFd), en links de bediening van de
systemen van de dieselmotor en de/Anti-Ice-systeem van TKS.
In het centrale lagere deel (pedestal) zitten de klimaatcontrole met air-
conditioning, de ‘één-hendel-vermogens controle’, en hoogteroer-trim. In
de armleuning kan een toetsenbord uitgeklapt worden voor de bedie-
ning van de G1000. Het ziet er allemaal heel netjes en overzichtelijk uit.
Prima! riemen vast en gauw de deuren dicht. Het is best wel koud op
het platform.
martin Scherrer, hoofd vliegdienst van diamond Aircraft, zit al naast me.
de deuren voelen bijzonder solide aan bij het sluiten.
Hoofdschakelaars en engine master aan en de startknop indrukken. Zo-
als verwacht komt de continental diesel direct tot leven.
Avionics master aan om de G1000 NXi wakker te maken, en de pedalen
wat (elektrisch) naar voren zetten, zodat ook lange vliegers van 1,91 m
comfortabel zitten. met voldoende hoofdruimte over: de hand kan nog
op mijn headset gelegd worden zonder het dak te raken.
Scherrer is ook blij met de ruime cockpit van dit vliegtuig omdat hij nog
eens bijna 10 cm langer is…
taxiën
de dA50 rG is uitgerust met een ‘ground idle’ en een ‘flight idle’ stand
op de gashendel. deze ‘gas dicht stand in de vlucht’ kan door het klik-
ken van een ontgrendeling in de gashendel, naar ‘gas dicht grond’ gezet
worden. dit vereenvoudigt het taxiën.
Het vliegtuig wordt op de grond gestuurd door middel van de remmen
op de hoofdwielen. Omdat het neuswiel zichzelf moet uitrichten in de
centrale positie, dient er een beetje gas gegeven te worden als er een
bocht ingezet wordt. diamond is nog bezig om dit wat te verfijnen.
Storend is dit echter niet, je moet er even aan wennen.
Vlak voor de baan wordt even gestopt voor de laatste checks en de test-
knop voor de dieselmotor wordt ingedrukt. Automatisch werkt de Full Au-
thority digital engine control (FAdec) alle motorchecks af. de elektriciteit
wordt geleverd door twee aparte alternators, zodat een back Up battery
niet nodig is. Flaps gaan op de take off-stand en we rollen de baan op
voor een back track, zodat we alle meters van de baan tot onze beschik-
king hebben. Want je weet het, iedere meter baan achter je is nutteloos…
eenmaal uitgelijnd gaat het gas naar 100% en gaan de remmen los. Alle 300
paarden zijn snel in galop, maar het is duidelijk dat dit een zwaar vliegtuig is.
Het maximale startgewicht zit 1 kg onder de twee ton, zodat het IFr vlie-
bijschrift
??
? ?
??
??
Indrukwekkende ‘ramp-appearance’.
Grote bagageruimte. (Foto: enrico evers)
16-17-18-19_pilotreportda50.indd 17 17-11-20 11:23