16 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Hóóó, even terugspoelen, 185 ktas (343 km/h)? dat is veel meer dan
in het vlieghandboek staat. Volgens het boek haalt deze nieuwe telg van
diamond op deze 8.500 ft (2.590 m) en met het maximale startge-
wicht van 1.999 kg niet meer dan 170 ktas (315 km/h). Nu zitten we
met bijna volle tanks en twee grote vliegers 200 kg onder het maximale
startgewicht en dat zou een snelheid van circa 179 ktas (332 km/h) be-
tekenen. Toch zijn we blijkbaar 6 knopen sneller dan de boekwaarde. In-
teressant!
Stukje geSchiedeniS
de dA50 was al een aantal jaren bekend. Toentertijd werd deze machi-
ne met een vast landingsgestel en een SmA-dieselmotor voorbereid
voor de certificatie.
een paar jaar geleden wisselde diamond Aircraft van eigenaar, en onder
leiding van Liqun (Frank) Zhang werd de dA50 opnieuw in de ontwikke-
ling genomen, waarbij besloten werd om het toestel uit te rusten met
een intrekbaar landingsgestel en de moderne continental diesel cd-
300.
de cd-300 is een V6 common-rail diesel die 300 pk startvermogen en
270 pk volcontinu (90%) levert.
Het bijzondere van deze motor is het lage brandstofverbruik (Jet-A en
Jet-A1). Hierdoor konden de brandstoftanks ook kleiner uitgevoerd wor-
den en blijft er meer ruimte voor belading in de cabine.
In de eerste week van september 2020 ontving diamond Aircraft het
typecertificaat van eASA voor de dA50 rG.
nieuwSgierig
Na het verkrijgen van het typecertificaat volgde een uitnodiging om de
dA50 rG te komen vliegen in Wiener Neustadt, wat natuurlijk niet aan
dovemansoren gericht was. Want de nodige ervaring met de Katana,
dA40 (diesel) en een paar uur op de dA42 Twin Star NG, resulteerde in
een meer dan gemiddelde nieuwsgierigheid hoe de dA50 zou vliegen.
In een pre-coronatijdperk was al de nodige ervaring opgedaan met de
cd-300 in het cirrus testvliegtuig van continental Aerospace duitsland,
en ik was daarom ook bijzonder benieuwd hoe deze motor zich zou ui-
ten in de nieuwe diamond.
Op het vliegveld van Wiener Neustadt (LOAN) was de regen net wegge-
trokken. de lage bergen rondom hadden een verse laag sneeuw gekre-
gen en er stond nog een pittige wind op hoogte. een vrij turbulente
vlucht lag dus in de lijn der verwachting.
Terwijl de ondergaande zon een schitterend oranje wolkenlandschap tovert, met daaronder de vers
besneeuwde bergen vlak bij Wiener Neustadt, kruist de DA50 RG tevreden achter de rustig brommende
V6 diesel met een verrassende snelheid van 185 ktas (knots true airspeed).
diamond da50 rg
PiloT RePoRT door: enrico everts – Foto’s: diamond Aircraft
16-17-18-19_pilotreportda50.indd 16 17-11-20 11:23