Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 11
cItyjEt
cityJet heeft afscheid genomen van haar
laatste Avro rJ85/bae 146. Het toestel
vertrok op 3 november via reykjavik naar
Amerika waar de eIrJF als elfde excityJet
vliegtuig van dit type zal worden omge
bouwd tot blusvliegtuig. cityJet nam de
viermotorige toestellen in 1993 in gebruik
en vloog er naar eigen zeggen sindsdien
meer dan 580.000 uur mee tijdens
475.000 vluchten. de in 1999 gebouwde eIrJF werd in 2007 overgenomen van de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij mesaba dat toen 27 rJ85’s verkocht. cityJets vloot nam daardoor destijds
toe naar meer dan vijftig toestellen van dit type. de rJ’s werden bij cityJet vervangen door twintig
crJ900’s. n
ByE AERosPAcE
bye Aerospace heeft een investeringsovereenkomst gesloten met het ZuidKoreaanse Aerospace9.
deze investeringsmaatschappij gaat niet alleen bye financieel ondersteunen, maar heeft tevens
een optie genomen op 300 byevarianten van het type eFlyer 2 en 4 en envoy. de order is opge
splitst in 150 eFlyer 2 en 148 eFlyer 4varianten. daarnaast wil Aerospace9 nog eens twee ne
genpersoons envoys bestellen. Ook zijn opties vastgelegd voor nog eens honderd vliegtuigen. Vol
gens bye staan er momenteel 711 orders in de eFlyerboeken. n
BRIttEN-NoRmAN
Vliegtuigfabrikant brittenNorman (bN) en de
britse onderneming blue bear gaan gezamen
lijk werk maken van het autonoom laten vlie
gen van de tweemotorige bN Islander. daar
naast zal worden samengewerkt bij de ontwik
keling van emissieloze vliegtuigen. In eerste in
stantie zullen beide bedrijven zich in gaan zet
ten voor de ontwikkeling van Islanders waarbij
de piloot wordt geassisteerd door een ‘geauto
matiseerde’ copiloot. dat toestel moet binnen
een paar jaar vliegen en leiden tot een aan
merkelijke kostenreductie bij kleine regionale
luchtvaartmaatschappijen. door samen te wer
ken op het gebied van emissieloos vliegen wil
len beiden een bijdrage leveren aan het eco
nomisch verantwoord inzetten van vliegtuigen
op ‘dunne lijnen’. blue bear is een zogenoem
de ‘service provider’ die de nodige ervaring
heeft opgedaan met zowel het vliegen met
een enkel Unmanned Aereal System (UAS) als
met ‘in zwermen’ onderling samenwerkende
UAS’s. n
AuRA AERo
Aura Aero heeft het in bernay (Normandië) gevestigde Air menuiserie overgenomen. dit in 1998
opgerichte bedrijf is gespecialiseerd in het restaureren, repareren en vervaardigen van met name
houtkoolstofvezelcomponenten voor vliegtuigen. Air menuiserie tekende tevens voor verschillen
de verbeteringen aan de mudry cAP 10 aerobaticvliegtuigen. Aura Aero en Air menuiserie werk
ten al samen bij de bouw van de nieuwe Integral r. de overname moet tevens leiden tot de ge
boorte van een nieuwe wereldleider op het gebied van gecertificeerde houten en uit houtkool
stofvezel opgetrokken vliegtuigen. n
ALsIm
de Franse simulatorbouwer Alsim heeft een
AL40/42 convertible simulator op de markt
gebracht. Hiermee kunnen vliegscholen een
voudig switchen tussen de specifieke configu
ratie van de eenmotorige dA40 en tweemoto
rige dA42 door het panel en de middencon
sole aan te passen met behulp van een con
versiekit. deze kit bestaat onder meer uit alle
systeemschakelaars, Garmin G1000 NXi en
GFc 700 Autopilot/Flight director. er wordt ge
bruikgemaakt van een geavanceerd VFrVS
beeldsysteem met een 210° beeldscherm. de
AL 40/42 voldoet aan de eASA (FNPT II), FAA
(AATd & FTd 5), Tc (FTd2) cAAc (FTd5)
standaard en kan ook als upgrade in bestaan
de AL40 en AL42simulators worden toege
past. n
AIRBus hELIcoPtERs
de Franse Gendarmerie kan vanaf 2023 over
nieuwe Airbus Helicopters H160varianten be
schikken. In eerste instantie zullen tien toestel
len van dit type worden aangeschaft ter ver
vanging van oudere AS350b ecureuilvarianten
waarvan de politie er 26 in dienst heeft (daar
naast wordt gevlogen met vijftien ec135’s en
evenveel ec145’s). de order wordt mogelijk
dankzij een steunpakket van de Franse rege
ring om de lucht en ruimtevaartindustrie in
dat land een hart onder de riem te steken. n
AERoNAutIcAL ENgINEERs
Ombouwspecialist Aeronautical engineers, Inc.
(AeI) heeft een order op zak voor vier boeing
737800 NG’s tot vrachtvliegtuig. de order
werd geplaatst door Aero capital Solutions
(AcS) uit het Amerikaanse Austin die het eer
ste toestel uit het kwartet Special Freighters
nog voor eind 2020 zal ontvangen en de res
terende drie in de eerste twee kwartalen van
2021. Alle vliegtuigen zullen worden omge
bouwd bij Staeco in Shandong, de recent door
AeI aangewezen chinese ombouwspecialist.
Kort daarna plaatste Aeronaves T.S.m. uit mexi
co een order voor twee tot Special Freighter
(SF) om te bouwen boeing 737400’s. Aero
naves is een trouwe AeIklant, wat onder meer
blijkt uit veertien md80SF vrachtvliegtuigen
en zes tot crJ 200SF omgebouwde vliegtui
gen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 17-11-20 09:04