Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

10 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
INtERNAtIoNAAL
AIRBus
soNAcA
A380
emirates Airline heeft afscheid genomen van
haar eerste A380. de twaalf jaar oude A6
edb werd op 27 oktober overgevlogen naar
het Franse Tarbes. de vloot van emirates tel
de op 31 maart van dit jaar 115 A380’s ter
wijl nog gewacht werd op acht toestellen
van dit type. Omdat Airbus in mei 2020 de
productie van het toestel tijdelijk stillegde,
wilde emirates vijf toestellen afbestellen,
maar dit is tot op heden niet gebeurd. emi
rates onttrok vorig jaar al twee bijna zeven
jaar oude A380’s aan de vloot, die zullen
worden gebruikt als donorvliegtuig. Gelijktij
dig maakte ook de Portugese luchtvaart
maatschappij Hi Fly bekend haar A380
leasecontract aan het eind van 2020 niet te
verlengen. n
LIft
de defensietak van Airbus overweegt een
nieuwe straaltrainer te ontwikkelen. daarbij
wordt gedacht aan het Airbus Flexible Jet
Trainer (AFJT) concept dat geïnitieerd is te
gen de achtergrond van het feit dat de
Spaanse luchtmacht zowel de c101 als F5
wil gaan vervangen. Hoewel het programma
zich nog in een conceptfase bevindt, laten
ontwerptekeningen van Airbus een eenmo
torige tweepersoons tandemseater zien die
als Advanced Jet Trainer (AJT) zou kunnen
gaan dienen. Het toestel zou tevens kunnen
voldoen aan de Spaanse eisen voor een
LeadIn Fighter Trainer (LIFT). n
500E ‘chINEsE’ A320
Airbus heeft de vijfhonderdste in china geassembleerde A320variant overhandigd aan china
Southern Airlines (cSA). Het toestel, een cFm International Leap1A aangedreven A320neo,
biedt plaats aan 166 passagiers. de in 2008 in china geopende ‘final assembly line’ was de
eerste Airbusproductiefaciliteit buiten europa. In Tianjin worden sinds 2017 ook A330’s inge
richt en afgeleverd. n
AIRsPAcE By AIRBus
de Oostenrijkse firma FAcc heeft in op
dracht van Airbus een deel van de zoge
noemde A320neo Airspacecabine ontwik
keld, gebouwd en geleverd. met de ontwik
keling ervan werd midden 2018 begonnen.
Airbus introduceerde het Airspace concept
in maart 2016 voor de A350 en A330neo,
maar besloot het ook beschikbaar te stellen
voor vliegtuigen met een enkel gangpad als
de A320neo. FAcc leverde daarvoor recent
het voorste gedeelte van een cabine af bij
Airbus in Hamburg en bereidt nu de serie
productie ervan voor. Volgens Airbus wordt
bij de nieuwe cabines gefocust op vier kern
waarden: comfort, ambiance, service en de
sign. Voor de passagiers vertaalt zich dit on
der meer in grotere bagagebakken en bete
re lichtinstelmogelijkheden. n
VoLtAERo
de Franse startup VoltAero gaat samen
met de belgische Sonaca Group werk
maken van het productierijp maken van
de hybrideelektrisch aangedreven cas
sio. Sonaca zal het Franse bedrijf helpen
bij het vertalen van het definitieve ont
werp naar in serie te produceren typeva
rianten die plaats gaan bieden aan vier,
zes en tien inzittenden. bij dit ontwerp is
sprake van een pusherconfiguratie en
canardvleugels aan de voorzijde van het
toestel. VoltAero gaat daarbij uit van een
‘cluster’ elektromotoren die worden ge
voed door een verbrandingsmotor. Voor
de cassio 330 is een motorvermogen
voorzien van 380 kW terwijl voor de zes
persoons 480 en tienpersoons 680 ge
dacht wordt aan motorvermogens van
respectievelijk 480 en 600 kW. VoltAero
is voornemens in het zuidwesten van
Frankrijk een productiefaciliteit te realise
ren en overweegt licentiebouw in Noord
Amerika en Azië. daarbij wordt gemikt op
2023 als het jaar van marktintroductie
voor de cassio 330. n
soNAcA 200 tRAINER PRo
de Sonaca 200 Trainer Pro is goedge
keurd voor het SPHAIrprogramma. bin
nen dit Zwitserse programma worden toe
komstige militaire en civiele piloten ge
screend op eventuele geschiktheid voor
het volgen van een vliegopleiding. Volgens
de Zwitserse programmamanagers vol
doet het toestel bij alle vliegstanden aan
de gewenste stabiliteitseisen bij hoge en
lage snelheden. daardoor kan het zowel
worden gebruikt voor het beoordelen van
aanleg als inzet tijdens de ab initio oplei
ding. n
fLyINggRouP
Flyinggroup, de grootste zakenjetonderneming
van de benelux, investeerde ruim 5 miljoen
euro in zijn nieuwe hoofdkwartier op de Inter
nationale Luchthaven Antwerpen. Het van oor
sprong belgische bedrijf behoudt het volste
vertrouwen in de toekomst en verwacht een
snelle heropleving van de sector. Het moder
ne, honderd procent energieneutrale hoofd
kwartier en de nieuwe huisstijl zijn daar vol
gens het bedrijf het symbool van. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 17-11-20 09:04