Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

AgustAwestlAnd
De Australische Toll Group heeft voor dochter-
bedrijf Toll Helicopters een nieuwe Agusta-
Westland AW139 Level D-simulator aange-
schaft. De door Leonardo in samenwerking
met CAE ontwikkelde simulator is gecertifi-
ceerd door zowel de Australische als Europese
luchtvaartautoriteiten. Van de meer dan 960
verkochte AW139 helikopters bevinden zich
ruim dertig in Australië. De Toll Group is on-
derdeel van Japan Post, een van de grootste
logistieke dienstverleners in de Aziatische re-
gio. n
VliegtrAining priVÉ Vliegers
De Vliegclub
Rotterdam is na
het uitfaseren
van de Cessna
C150 overge-
gaan op het
vliegen met de
dieselmotoraan-
gedreven Robin
DR400-140B.
Het manage-
ment van deze
motor is wezenlijk anders dan van de verou-
derende Lycoming AVGAS-motoren, wat
leidde tot een iets andere aanpak van de
training van leerling-vliegers. Voor auteur
Freek van Rossum vormde deze overgang
de aanleiding om een opleidingsboek te
schrijven dat specifiek gericht is op dit type
vliegtuig. Maar voor de basisinstructie van de
vliegopleiding PPL, LAPL, CPL en FI maakt
dat volgens hem niets uit. Ook voor de vlie-
geropleiding op andere types die in de
markt zijn en nog gaan komen, is het boek
te gebruiken. Een bijlage/hand-out voor an-
dere types werkt goed. ‘Vliegtraining’ omvat
dan ook het praktische deel van de vliegop-
leiding tot privévlieger op vliegtuigen met
een vaste vleugel (Aeroplanes A) en is ook
de basis voor een eventuele verdere vlieg-
opleiding. Alle door de EASA (European Avi-
ation Safety Agency) gestelde eisen zijn in
dit boek verwerkt. De uitgave geeft alle infor-
matie over het vliegen zelf, de daarbij nood-
zakelijke theorie, aanwijzingen over het ge-
bruik van het vliegtuig, de krachten en de
prestaties. De inhoud bevordert volgens de
auteur eensluidendheid in procedures (stan-
daardisatie) en brengt tevens structuur in de
opleiding. Van Rossum is piloot, instructeur
en examinator. Hij was militair vlieger en (tot
2013) chef-instructeur van Vliegclub Rotter-
dam met meer dan tienduizend uur instruc-
tie-ervaring. Het boek is te koop in pilot
shops.
N.a.v. ‘Vliegtraining privé vliegers-LAPL, PPL,
CPL ‘, door Freek van Rossum, eigen uitgave
Rotterdam 2016; ISBN 978-90-826163-0-9;
tientallen illustraties. Prijs € 39,90. n
hAnk
In ’HAnk’ wordt
het opmerkelijke
levensverhaal van
oud-KLM-piloot
Henk Vermeulen
opgetekend. De
inmiddels 90-jari-
ge Vermeulen
dook als 16-jarige
padvinder onder
in een Japans
vrouwenkamp,
werd na de oorlog KLM-vlieger en uiteinde-
lijk gezagvoerder. Vermeulen transformeert
in die periode ook de feodaal bestuurde
KLM-gezagvoerdersvereniging tot de demo-
cratische Vereniging van Nederlandse Ver-
keersvliegers waarvan hij jarenlang de voor-
zitter is. Tevens is hij bestuurslid van de in-
ternationale vliegerfederatie IFALPA en ver-
richt daarbij een aantal diplomatieke staaltjes
die in een spionageroman niet zouden mis-
staan. Aan het einde van zijn vliegercarrière
is Vermeulen medeoprichter van de Vereni-
ging van Gepensioneerde Verkeersvliegers
die hij jarenlang dient als vicevoorzitter. Het
boek is te bestellen via www.bol.com.
N.a.v: ‘HAnk’, door Edo Brandt en Henk Ver-
meulen, Uitgeverij Brave New Books 2016,
ISBN 9789402143690; 347 pagina’s;
prijs € 23,52. n
PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2016 9
n(i)et echt
Het naderende afscheid van de PH-KBX was voor
de Duitse miniatuurgigant Herpa aanleiding het
regeringstoestel tot schaal 1:200 te verkleinen. In
deze uitvoering kost de Fokker 70 een ‘schamele’
€ 64,95 (adviesprijs) en is te bestellen onder
nummer 557948 bij de gespecialiseerde vakhan-
del. n
internAtionAAl
piper mAtrix m350
De European Aviation Safety Agency (EASA)
heeft aan Piper Aircraft het typecertificaat over-
handigd voor de zuigermotoraangedreven zes-
persoons M350. Daardoor mag het vliegtuig
nu ook in Europa geleverd worden. Het toestel
wordt aangedreven door een 350 pk sterke
Lycoming TIO-540-AE2A, haalt kruissnelheden
tot 213 kts (395 km/h) op FL250 (7.620 m)
en heeft een vliegbereik van 1.343 nm (2.487
km). In de cockpit is een Garmin 1000 avioni-
ca suite aangebracht die gekoppeld is aan een
GFC700 autopilot. Informatie wordt verstrekt
op twee PFD’s met een diameter van 10,4” en
een 12,4” MFD. De US $ 1,15 miljoen kosten-
de M350 wordt geleverd met electronic stabili-
ty protection, underspeed protection, een go
around en automatic level mode. Het toestel
is tevens voorzien van een emergency decent
mode die het vliegtuig automatisch naar een
lagere vlieghoogte dirigeert wanneer de piloot
door zuurstofgebrek onwel is geworden. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 9 15-11-16 13:40