Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 57
met de benodigde benzine voor de verschillende vluchten zodat de or-
ganisatie er ter plaatse voor kan zorgen. 100LL is overal beschikbaar,
benzine SP98 zal door de piloten van de ULm’s zelf met jerrycans moe-
ten worden gehaald buiten de vliegvelden. de organisatie belooft ons
hierbij te helpen.
dag na dag worden de verschillende etappes op Google drive gezet;
GPX-bestanden die we kunnen downloaden in Skydemon of in Air-
navPro waarin ze zijn aangemaakt. ook de kaartjes van de verschillende
luchthavens komen online.
We bereiden ons verder voor met enkele checkvluchten in belgië en in
Frankrijk en maken een update van onze Garmin-496GPS. Uiteraard
maken we ook afspraken voor een totaal onderhoud van het toestel net
voor vertrek. We bestellen nieuwe banden en voorzien reservebinnen-
banden. en om het binnenin ook comfortabel te maken, installeren we
bekerhouders binnen handbereik. We doen uiteindelijk een proeflading
met de nodige bagage en zien dat alles netjes opgeslagen kan worden.
Ja, we zijn er helemaal klaar voor.
VeRgunningen
op 11 september 2016 krijgen we een laatste brochure J-30 J-15, de
vijftien-dagen-voor-het-vertrek informatiebrochure. die bestaat uit 34
bladzijden uitleg, vertrekchecklijsten en algemene accommodatie-infor-
matie. We hebben een afspraak op de tarmac van toulouse Francazal
op vrijdag 23 september 2016 ten laatste om 13:00 uur. de spanning
en het enthousiasme stijgen. Het gaat eindelijk allemaal gebeuren! op
14 september 2016 ontvangen we de overvliegvergunning voor mauri-
tanië. op 16 september 2016 ontvangen we de overvliegvergunning
voor marokko.
Ontspannen staRt
omwille van de nooit echt te voorziene weersomstandigheden besluiten
we om rustig en ontspannen onze trip aan te vatten. We vertrekken op
woensdag 21 september naar blois voor de eerste tussenstop halfweg.
de weersvoorspellingen zijn prima en we zakken bepakt en bezakt af
toren en vernieuwde apron op blois (LFoQ). overnachting in blois.
castenaud-la-chapelle, tournepique.
naar ebZU, Zuienkerke voor vertrek. enkele bevriende piloten komen
ons uitwuiven en vliegen in formatie mee tot aan de grens. na een pri-
ma vlucht van 2:20 uur landen we in LFoQ, blois, pakken we ons toe-
stel in voor de overnachting en gaan we zelf overnachten in een hotelle-
tje. met een fijne wandeling langs de Loire en een leuk restaurantje
ronden we onze dag af.
tOulOuse
de volgende dag zijn we om 9:00 uur klaar om door te vliegen naar
toulouse als de sluierwolken opgetrokken zijn. na een rustige en mooie
vlucht over het Franse landschap landen we na 3:13 uur vluchttijd in
toulouse. omdat de publieke luchthaven van toulouse er vlak naast ligt,
is de nadering rond LFbF strikt gereguleerd via twee ‘reporting points’.
Francazal zelf is een grote oude militaire luchthaven waar we makkelijk
landen. We taxiën naar het verzamelpunt en zijn bij de eersten van de in
totaal 26 deelnemende vliegtuigjes aan de raid die zich aanmelden. We
tanken ons vliegtuig onmiddellijk vol en zijn helemaal klaar voor het
avontuur waar we al zolang naar uitkijken. de organisatie heeft zich geïn-
stalleerd in de oude officierskantine waar we onze t-shirts, een pet, een
sweater, een pilotenoverall, een sjaaltje, een medisch koffertje en twee
stickers om op het vliegtuig te plakken ontvangen. Ach, te veel extra ki-
lo’s voor onze ULm.
HORdes
Vrijdag 23 september – de dag voor vertrek – is al vroeg een aantal fes-
tiviteiten gepland en ontmoeten we voor het eerst de andere deelne-
mers. onze verbazing is groot als we bij aankomst onverwacht te horen
krijgen dat een aantal documenten voor Spanje niet in orde zijn. de ver-
melding ‘meerdere piloten’ zonder expliciete naamverwijzing is ongeldig
en een schriftelijke toestemming van de ULm-eigenaar om over Spanje
te vliegen ontbreekt. beide zaken weten we te regelen en nog voor de
middag hebben we de juiste documenten. er is echter een derde twist-
punt. de inschrijving en het luchtwaardigheidsbewijs van een ULm-toe-
stel mogen van Spanje niet ouder zijn dan twee jaar. Het onze is van
We arriveren als vierde op toulouse Francazal (LFbF). Welkom in toulouse.
56-57-58-59_reisverslag.indd 57 15-11-16 09:56