PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 49
teXtroN AviAtioN
Textron Aviation greep de NBAA 2016 aan
om haar gehele turboprop- en turbofan-
aangedreven modelpalet uit te stallen,
zodat King Airs gebroederlijk naast ettelij-
ke Citation-varianten konden worden be-
wonderd. Bij Cessna kon tevens een cabi-
ne-mockup van de nieuwe Citation He-
misphere ‘large cabin jet’ worden be-
zocht. Deze zakenjet voor de lange af-
stand krijgt een vliegbereik van 4.500 nm
(8.334 km). Het toestel gaat plaats bie-
den aan mogelijk tot twaalf passagiers en
moet in 2019 voor het eerst vliegen. In-
middels is ook de lijst toeleveranciers
vastgesteld. Zo krijgt het vliegtuig een Ho-
neywell Primus Epic cockpit met touch-
screens, smartView synthetic vision, En-
hanced Vision system en een door Thales
te ontwikkelen fly-by-wire systeem. On-
danks de problemen met de Franse snec-
ma silvercrest turbofan, handhaaft Cess-
na de motorkeuze omdat de motor tot
vijftien procent zuiniger in gebruik gaat
worden dan vergelijkbare turbofans.
Cessna selecteerde de silvercrest oorspronkelijk ook voor de nieuwe Citation Latitude, maar
besloot hier van merk te veranderen. De fabrikant vloog speciaal voor de NBAA het prototype
van deze Latitude over uit Wichita en deelde gelijktijdig mee dat deze (nu) dankzij Honeywell
HTF7700L turbofans beter presteert dan verwacht. Zo kon het vliegbereik met 100 nm (185
km) naar boven worden bijgesteld naar 3.500
nm (6.482 km) terwijl de nuttige lading met
45 kg toeneemt naar 773 kg. De Longitude
gaat plaats bieden aan twaalf passagier in een
1,83 m hoge cabine.
NeXtANt AerospAce
Na het succes van de 400 Xti zakenjet is Nextant Aerospace nu hard op
weg om ook van oudere King Air 90 turboprops een ombouwhit te ma-
ken. De toestellen worden bij Nextant volledig gestript en voorzien van
een breder en hoger composiet cabine-omhulsel. Door hierin geluids-
absorberende materialen te verwerken, wordt de geluidsintensiteit aan
boord bijna gehalveerd. Ledverlichting en een nieuw door Constant
Aviation ontworpen interieur moeten vervolgens voor meer reiscomfort
zorgen. De G90XT’s krijgen GE H75-turbopropmotoren die niet alleen
twaalf procent minder brandstof verbruiken, maar ook een Time Be-
tween Overhaul hebben van 4.000 uur. Vergeleken met de Beechcraft
C90’s (goed voor 504 km/h) is een 17 kts (31 km/h) hogere kruissnel-
heid mogelijk. De ombouwvariant heeft de laatste versie van Garmins
G1000 in de cockpit. Nextant verwacht de certificatie begin 2017 op
zak te hebben.
strAtAJet
Het in 2010 door voormalig commerci-
eel piloot Jonathan Nicol opgerichte
stratajet heeft een platform ontwikkeld
waarop zakelijke klanten de beschik-
baarheid en prijzen van zakenjets en
andere vliegtuigen voor zakelijk ge-
bruik met elkaar kunnen vergelijken.
Het ontwikkelen van de software die
dit mogelijk maakt, vergde vijf jaar van-
wege het enorm gevarieerde aanbod
van internationale operators en de
veelal verspreid over Europa opgestel-
de vliegtuigen.
Voor de boekingstool is een ‘app’ ont-
wikkeld die direct laat zien wat een
vlucht met welk beschikbaar vliegtuig
kost.
46-47-48-49_nbaa2016.indd 49 15-11-16 11:38