46 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016
Uit de halfjaarcijfers van de General Aviation manufacturers Association
(GAmA) is gebleken dat zowel de afleveringen als de omzet van de bij
de koepelorganisatie aangesloten fabrikanten opnieuw zijn gedaald. Ver-
geleken met de eerste helft van 2015 nam het aantal geleverde turbo-
props dit jaar af van 247 naar 235 (-4,9%). bij de zakenjets hetzelfde
beeld: -4,3% (van 305 naar 292). Ook luchtvaartconglomeraat Honey-
well Aerospace is somber en stelde zijn tienjaarlijkse ‘outlook’ met -6%
bij. Werd in 2015 nog uitgegaan van 9.200 toestellen, dat worden er
volgens Honeywell tot 2026 nu 8.600.
Het bedrijf baseert zich daarbij op een enquête onder gebruikers van
meer dan duizenden zakenjets. daarin werd onder meer gevraagd naar
aankoopintenties over vijf jaar. Ongeveer een kwart van hen gaf aan in-
derdaad een nieuw toestel te willen aanschaffen. dit heeft volgens Ho-
neywell tot gevolg dat er dit jaar geen 693 nieuwe zakenjets zullen wor-
den afgeleverd, maar hooguit 650-675. die trend zal ook in 2017
doorzetten. Pas na 2018 wordt weer licht aan het eind van de tunnel
gezien als nieuwe modellen op de markt gaan komen.
De National Business Aviation Association’s Convention and Exhibition (NBAA 2016) die begin november
in het Amerikaanse Orlando werd gehouden, was goed voor 25.000 bezoekers, 1.100 exposanten en
114 geparkeerde zakenvliegtuigen op Orlando Executive Airport. Toch weerspiegelen de getallen ten
goede geen kerend tij. Want de zakelijke luchtvaart is nog steeds aan het kwakkelen.
NBAA 2016: snAkken nAAr Omzet
INDusTrIE door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
BBJ MAX 7
Boeing heeft de komst van de BBJ MAX 7 aangekon-
digd. De zakenjet komt vanaf 2019 beschikbaar. Het
toestel krijgt LEAP-1B-motoren, een cabine met een
lengte van 26 m (twee meter meer dan die in een
737-700) en een vliegbereik van 7.000 nm (12.964
km). Het toestel zal naast de BBJ MAX 8 en BBJ MAX
9 worden aangeboden. De BBJ MAX 8 krijgt met
LEAP-1B-motoren een vliegbereik van 5.325 nm
(11.713 km) en vliegt ruim 800 nm (1.482 km) ver-
der dan de huidige BBJ2. De MAX 9 krijgt een vlieg-
bereik van 6.255 nm (11.584 km). Van deze zaken-
jetvarianten zijn er tot op heden respectievelijk acht
en een verkocht.
(Foto: nbAA)
46-47-48-49_nbaa2016.indd 46 15-11-16 11:37