Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

4 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2016
In the picture
39 Embraer Legacy 450
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 Solo mio Solo op een Tiger Moth
33 Simulator Wilco Falcon 7X
51 Vluchtigheden door Henk Heiden
53 Analyse door Hans Heerkens
66 Gespot op Schiphol
69 Register Wijzigingen in Nederland
Historie
34 MS 733 Alcyon Naoorloogse trainer
64 VL Tuisku Onbekend Fins toestel
70 Langley of Wright? Controverse over uitvinder gemotoriseerd vliegtuig
Incidentanalyse
74 Stuurloos van de baan MD-88 schiet door op La Guardia
Industrie
46 NBAA 2016 Snakken naar omzet
Innovatief polderland
28 Avion Simulators De concurrentie ver vooruit
On the job
22 Thomas Kolbeek Solo op pad in Suriname
Ontwikkelingen
31 Robinson R44 Helikopter vliegt op stroom
50 Sukhoi Business Jet Toestel met VIP-cabine
54 Turbine Venom Turbine Legend ondergaat verjongingskuur
60 Be-200 blust bosbranden Rusland biedt helpende hand
Pilot report
16 Sonaca 200 Nieuwe metalen laagdekker
Reisverslag
56 De RAID 2016 die niet doorging…
Statusreport
36 Eerste vlucht Global 7000
37 Cessna Longitude Deel van nieuw trio Citations
Typebeschrijving
26 Jabiru JA 430 Twin Conversie van een- naar tweemotorig
44 Triton Skytrek LSA Eigenlijk een Chinees toestel
68 Global 3 Inheems ontwerp uit IJsland
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: Het laatste nieuws uit de wereld van de zakelijke luchtvaart
74 Op 5 maart 2015 schiet een MD-88
van de baan op het vliegveld La Guardia in New
York. Met de neus over een dijkje komt het
toestel aan de waterkant tot stilstand. Alle 132
inzittenden overleven de crash. Tijdens het veel-
omvattende onderzoek worden nadien verschil-
lende zaken gevonden waaruit lering getrokken
kan worden.46 De National Business Aviation Associa-
tion’s Convention and Exhibition (NBAA 2016) die
begin november in het Amerikaanse Orlando werd
gehouden, was goed voor 25.000 bezoekers, 1.100
exposanten en 114 geparkeerde zakenvliegtuigen op
Orlando Executive Airport. Toch weerspiegelen de
getallen geen ten goede kerend tij. Want de zake-
lijke luchtvaart blijft kwakkelen.
26 Als een Zuid-Afrikaanse
dealer aan Jabiru vraagt of het mo-
gelijk is een tweemotorig vliegtuig
te ontwikkelen, wordt in eerste in-
stantie aan een variant van de JA 430
gedacht. Maar de Australische fabri-
kant komt met een volstrekt unieke
oplossing: een conversiekit waarmee
je van een een- een tweemotorig
toestel kunt maken.
16 Sonaca Aircraft uit het Belgische Gos-
selies heeft een jaar na de lancering van de So-
naca 200 al 22 vaste orders op zak voor dat toestel. Volgens
de fabrikant is het vliegtuig niet alleen geschikt als trainer,
maar ook als clubvliegtuig dankzij de ‘payload’ en het vlieg-
bereik. Een eerste impressie: beide beloften kunnen worden
ingelost. Wat rest is EASA-certifi catie onder CS-VLA.
70 Wie vond het eerste bestuurbare gemotoriseerde vliegtuig uit?
Volgens de een was dat de Aerodrome van professor Samuel Pierpont
Langley, maar daar had hij dan ook veel fi nancieel belang bij. Weer
anderen houden het toch maar op de gebroeders Wright. En welke rol
speelde pionier-vliegtuigbouwer Glenn Curtiss in deze discussie? Een
onthullende geschiedenis.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 15-11-16 12:22