PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 35
moet Frankrijk cOIN-vliegtuigen inzetten om zich te verdedigen tegen de
guerilla’s. de zeventig bewapende mS 733’s die eerder waren geleverd
aan de militaire vliegscholen, worden omgebouwd. Ze krijgen 7,5 mm
mAc 34T machinegeweren, antipersoonsbommen en Seram T-10-raket-
ten. Onder de typeaanduiding mS 733A worden ze vooral tegen grond-
doelen ingezet. de meeste vliegtuigen van dit type worden toegewezen
aan de GALA 70 (Groupe d’Aviation Léger d’Appui) met réghaia (Alge-
rije) als thuisbasis. een aantal exemplaren zal later naar marokko worden
overgebracht, waar ze worden gestationeerd bij de Section de Liaison du
maroc in casablanca. marokko mag dan wel sinds 1956 onafhankelijk
zijn, toch blijft deze voormalige Franse kolonie stevige banden met het
moederland behouden. er zijn aanwijzingen dat enkele aan marokko ge-
leverde exemplaren (vermoedelijk slechts twee) ‘verdwaalden’ in het
toenmalige belgisch congo. mogelijk werden ze door strijdende partijen
gebruikt, maar ook dat is niet zeker. Wel is zeker dat op een verlaten
vliegveld in Zaïre de resten van twee mS 733’s (met Zaïrese registratie)
werden teruggevonden.
nAdAgen
Als de mS 733’s hun taak in Algerije hebben volbracht, worden ze naar
Frankrijk teruggehaald om bij de erALA (esquadrilles d’entrainement des
pilotes de réserve) te worden ingezet. Leerling-piloten uit reserve-eenhe-
den krijgen daarbij een initiële vliegopleiding aan boord van de mS 733
alvorens ze met de Fouga magister mogen vliegen. de mS 733 zou niet
enkel boven het Algerijnse strijdtoneel actief zijn. Frankrijk heeft zich wel-
iswaar in 1954 teruggetrokken uit Indochina nadat het zich had overge-
geven, maar het blijft goede relaties onderhouden met cambodja. de
Franse overheid bestelt bij morane-Saulnier vijftien mS 733’s die aan
cambodja worden geleverd. bewapend met machinegeweren en raket-
ten worden ze heel even ingezet tegen de door de communisten ge-
steunde rode Khmer.
Na een geslaagde loopbaan bij zowel vliegscholen als gevechtseenhe-
den komt een aantal vliegtuigen bij civiele eigenaars terecht. Het model
is vooral in Frankrijk populair, maar ook in belgië en engeland zijn er lief-
hebbers van deze ‘kleine warbird’.
MorAne-SAUlnier MS 733
in heT korT
Aantal plaatsen 2 of 3
Motor Potez 6D
Lengte 9,34 m
Spanwijdte 11,29 m
Hoogte 3,46 m
Leeggewicht 1.262 kg
MTOW 1.670 kg
Maximumkruissnelheid 200 km/h
Maximumsnelheid 240 km/h
Plafond 4.800 m
Autonomie 4 uur
de Aeronavale (marine) bestelde er veertig.
er worden vijftien mS 733’s aan cambodja geleverd.
Voor het brandschot een Potez 6d-motor.
Inzet tijdens de Algerijnse oorlog.
Het toestel werd ontworpen als trainer.
34-35_ms733.indd 35 15-11-16 09:36