Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 33
de Franse vliegtuigfabrikant dassault is vooral bekend van de
mirage en rafale gevechtsvliegtuigen, maar het bedrijf haalt
een flink deel van zijn omzet uit het assortiment Falcon za-
kenjets. Softwareontwikkelaar Wilco bracht onlangs Falcon 7X
uit voor Flight Simulator X en Prepare3d. deze Falcon 7X
heeft drie motoren, waardoor hij zeer geschikt is om lange
afstanden af te leggen. Zakenjets maken vaak zo weinig
vlieguren dat de extra kosten om met twee motoren ver van
uitwijkvliegvelden te mogen vliegen niet altijd de moeite
waard zijn.
Ruime cockpit
de cockpit van de Falcon is ruim en comfortabel. Voor deze
bespreking gebruik ik voor de eerste maal een Oculus rift
Virtual reality-bril, waarover meer in een volgend nummer.
met zo’n Vr-bril is het verschil tussen een ruime en een
krappe cockpit goed te ervaren. de cockpit zelf oogt ietwat
vlak. er is in vergelijking tot sommige andere FSX-vliegtuigen
weinig variatie aan textuur. een interessant detail is de HUd
(Head-Up display) waarmee de vlieger naar buiten kan kij-
ken en tegelijkertijd de snelheid, koers, hoogte en dergelijke
in de gaten kan houden. Helaas is de HUd niet gecolli-
meerd. dat wil zeggen dat bijvoorbeeld de positie van de lijn
die de horizon aangeeft, niet in overeenstemming is met de
plaats van de ‘echte’ horizon buiten het vliegtuig. dit is abso-
luut niet realistisch en maakt de HUd wat mij betreft groten-
deels onbruikbaar. de beeldschermen zijn mooi, met een
gedetailleerd navigatiedisplay op het middenpaneel tussen
de piloten. de verschillende boordsystemen worden behoor-
lijk gedetailleerd weergegeven. er kan bijvoorbeeld een gede-
tailleerd vliegplan worden gemaakt, inclusief de naderings-
procedure bij aankomst. Heel mooi is de Nearest Facility
functie, waarmee tijdens de vlucht in noodgevallen snel het
dichtstbijzijnde vliegveld kan worden gevonden. Voor het
vaststellen van de juiste landingssnelheid kunnen windrich-
ting en -sterkte, temperatuur en luchtdruk in het flight-ma-
nagementsysteem worden ingevoerd. een en ander wordt
uitgelegd in duidelijke, zakelijke handleidingen. de buitenkant
van het vliegtuig is goed weergegeven, maar ook hier had de
textuur iets gevarieerder kunnen zijn. de romp van een echt
vliegtuig is nooit volkomen effen en glad; er zijn altijd kleine
kleurverschillen en dergelijke te zien.
Vliegeigenschappen
Over de vliegeigenschappen kan ik niet goed oordelen, want
ik heb nooit in een zakenjet gevlogen, zelfs niet in een simu-
lator. maar de vliegeigenschappen voelen voor mij te steriel
aan. bij de meeste FSX-vliegtuigen zijn er bijvoorbeeld sub-
tiele veranderingen die een indicatie geven van de vliegsnel-
heid, zoals kleine variaties in de rolsnelheid of in de gevoelig-
heid van het hoogteroer. die mis ik bij dit vliegtuig. Ook zijn
er opvallend weinig trimveranderingen als het onderstel of
de landingskleppen worden neergelaten of opgetrokken.
Voor een echt vliegtuig zou dit een pluspunt zijn, maar ik be-
twijfel of dit wel realistisch is, zelfs als je bedenkt dat de Fal-
con 7X een fly-by-wire systeem heeft.
Falcon 7X is geen slecht product, maar heeft wat mij be-
treft geen opvallende eigenschappen. dit vliegtuig is
vooral de moeite waard voor degenen die zijn geïnteres-
seerd in de ‘echte’ Falcon en dat vliegtuig beter willen leren
kennen.
INterNettIP VaN de maaNd:
https://justflight.com/product/meteor-f8-fr9
simulator door: Hans Heerkens
Wilco Falcon 7X
Vliegeigen-
schappen
voelen te
steriel aan
elegant vliegtuig, maar erg weinig details.Groot navigatiedisplay op middenpaneel.
33_simulator.indd 33 15-11-16 09:36