PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 31
de helikopter werd ontwikkeld in opdracht van Lung biotechnology Pbc,
een Amerikaans bedrijf dat op termijn met elektromotoraangedreven he-
likopters op milieuvriendelijke wijze donororganen wil gaan vervoeren
van en naar ziekenhuizen. Lung riep hiervoor het electrically-Powered
Semi-Autonomous rotorcraft for Organ delivery (ePSArOd) programma
in het leven.
AAnpAssingen
Voor de aanpassing van de tweedehands gekochte r44 tekende Tier 1
engineering. een team van negen personen voorzag tussen januari
en juli 2016 de helikopter van elf brammo lithium-polymeer accumo-
dules (700 V, 100 amph) die twee 50 kg zware, gekoppelde driefasen-
elektromotoren aandrijven. deze accu’s hebben een gewicht van bijna
500 kg en werden in een container onder de helikopter geplaatst. Aan
de besturingssystemen van de helikopterrotorkop werd echter niets ge-
wijzigd.
ToekomsT
Het startgewicht van de experimentele r44 lag rond de 1.130 kg. Het
huidige prototype heeft een vliegbereik van 30 nm (56 km) en een
maximale vliegduur van twintig minuten. Gemikt wordt op een vliegduur
van 2,5 uur (inclusief 30 minuten reserve) waarbij de eV r44 bij een
nuttige lading van ruim 270 kg twee personen en de nodige menselijke
transplantatie-organen moet kunnen vervoeren.
Een elektromotoraangedreven Robinson R44 helikopter heeft op 21 september 2016 een eerste vijf minu-
ten durende vlucht uitgevoerd vanaf Los Alamitos Army Airfield. Het toestel bereikte daarbij een snelheid
van 80 kts (148 km/h) en een vlieghoogte van 400 ft (133 m) waarbij een kort circuit werd gevlogen.
r44 VLieGT OP sTroom
OntwikkELingEn door: ruud Vos – Foto’s: Tier 1 engineering
31_elektrischer44.indd 31 14-11-16 16:20