Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 29
avIon Group
bezuidenhout werd in 1971 geboren in Krugersdorp, nabij Johannes-
burg in Zuid-Afrika en kwam in 1990 naar Nederland. Hij is al lange tijd
in de wereld van professionele vliegsimulatie actief. In 2007 richtte hij in
Vijfhuizen SimteQ op. In 2014 vertrok hij daar als directeur en begon
aan de ontwikkeling van een nieuwe simulator, die inmiddels zijn vol-
tooiing nadert binnen Avion Simulators. Sinds dit najaar maakt Avion Si-
mulators samen met twee zusterbedrijven deel uit van de Avion Group.
de Nederlandse groep is internationaal gespecialiseerd in luchtvaartop-
leidingen.
de veelzijdigheid van de groep pakt gunstig uit voor de simulatortak, legt
bezuidenhout uit. “Als klanten zich bij ons melden voor een simulator,
kunnen we hen ook een breed opleidingspakket aanbieden. Vliegoplei-
dingen bijvoorbeeld, van ab initio-opleiding tot type rating en financie-
ring. er zijn weinig simulatorbouwers die dat kunnen. bij ons is het mo-
gelijk dankzij de nauwe samenwerking met Avion Training, een flight
academy op maastricht-Aachen Airport, en Avion Lease in Amsterdam.”
Goedkoper traInen
Ambitie kan de simulatorbouwer niet worden ontzegd: bezuidenhout:
“Onze visie is dat we de wereld van vliegtraining willen veranderen. Ik
wil de pilotentraining goedkoper maken, zodat onze klanten voor het-
zelfde geld veel meer kunnen trainen. Ze moeten meer onvoorziene
omstandigheden kunnen trainen, en niet alleen wat de wet hun mini-
maal voorschrijft.”
CompetenCy based traInen
bezuidenhout trekt een parallel met de noodlanding van vlucht US1549
op de Hudson-rivier bij New York. de verfilming daarvan draait momen-
teel in de bioscoop. “de standaard is dat piloten in flight simulators trai-
nen op basis van wetgeving. Ik hoop dat klanten door de aanschaf van
een nieuwe full flight simulator van Avion tijd en geld overhouden om
zogenoemde competency-based trainingen aan te bieden. Gezagvoer-
der chesley Sullenberger van vlucht US1549, bekend als ‘Sully’, kende
zijn vliegtuig. daaraan danken 155 mensen hun leven. Hij maakte iets
mee wat eigenlijk nooit zou gebeuren, maar reageerde toch goed. dát is
wat competency doet.” Het maakte in het geval van vlucht US1549 ver-
schil tussen leven en dood. bezuidenhout: “Als Sully de regeltjes had ge-
volgd, had de aandacht voor zijn APU (hulpmotor in de staart, red.) op
de vijftiende plaats op zijn checklist gestaan. Iedereen zou zijn veronge-
lukt. Omdat Sully zijn vliegtuig zo goed kende, kon hij afwijken van zijn
checklist, waarmee hij zijn crew en passagiers het leven redde. dát is
wat we willen. We willen piloten leren vlíegen, en niet alleen de regeltjes
laten volgen.”
eInsteIn
Het projectteam van Avion Simulators bestaat momenteel uit ongeveer
dertig mensen. Ze werken vooral in Nieuw-Vennep, maar ook in Amster-
dam en in het Verenigd Koninkrijk. Het team ontwikkelt zowel de hard-
ware als de software voor de level-d simulator van het Nederlandse be-
drijf. “We hebben ons eigen softwareteam en werken nauw samen met
Airbus”, aldus bezuidenhout. “Het is een fantastisch team. einstein zei
Net als in een echt vliegtuig: Airstairs. de instructeur werkt vanuit een ergonomische stoel.
Avion Simulators projectteam in Nieuw-Vennep.
InnovatIef polderland
In Nederland verdienen tienduizenden
hun dagelijks brood in de luchtvaartge-
relateerde (maak)industrie. In de ru-
briek ‘Innovatief Polderland’ halen we
regelmatig een van die bedrijven voor
het voetlicht. Dat daarbij echte innova-
ties niet worden geschuwd, valt ook in
deze bijdrage over simulatorbouw te le-
zen. Kent u ook zo’n bedrijf dat op de
achtergrond aan de weg timmert, meldt
dit aan de redactie!
(e-mail: redactie@pilootenvliegtuig.nl).
28-29-30_avion.indd 29 15-11-16 11:06