Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016 19
sonaca 200 in het kort
Aantal inzttenden 2
Motor Rotax 914F Turbo, 115 pk
Propeller driebladig
lengte 7,0 m
Spanwijdte 9,15 m
Breedte cabine 1,10 m
Tankinhoud 2 x 70 l
(Avgas 100ll, Ul91 en Mogas)
leeggewicht 430 kg
MToW 750 kg
Nuttige lading 320 kg
Nuttige lading (full fuel) 210 kg
Kruissnelheid (75%) 115 kts
(213 km/h)
overtreksnelheid (full flaps) 45 kts
(83 km/h)
Klimsnelheid 750 fpm (229 m/min)
Vliegbereik (75%-45 min reserve)
750 nm (1.389 km)
Startaanloop (gras), 15 m obstakel 350 m
landingsrol (gras), 15 m obstakel 300 m
loadfactor +4,4g/-1,76g
Certificatiecategorie CS-VlA
(ElA 1)–Day & Night VFR
Prijs € 175.000
internet sonaca-aircraft.com
sonaca aircraft
De Sonaca Group is een 85 jaar oude Belgische multinational die onder meer vleugel- en
romponderdelen aan Airbus, Dassault, Embraer en Bombardier levert. Het bedrijf heeft Gos-
selies als hoofdzetel en vestigingen in Canada, China, Brazilië en Roemenië. Het formeel in
2016 opgerichte Sonaca Aircraft is voor 62,5% in handen van moederbedrijf Sonaca en voor
een kwart eigendom van The Airplane Factory. De resterende 12,5% is afkomstig van investe-
ringen door Van Wetten, Sophie lancereau (hoofd financiën) en Carl Mengdehl (hoofdingeni-
eur). Zij hebben alledrie een afgeronde (luchtvaart)technische opleiding. Maxime Danniau
ondersteunt de fabrikant op het gebied van marketing en sales.
de ‘aanhechting’ van het landingsgestel wordt aangepast.
Prima (uit)uitzicht onder alle omstandigheden.
(Foto: Sonaca Aircraft)
afschrijving over een periode van tien jaar op basis van jaarlijks 500 vlieg-
uren. bij een aanschafprijs van € 175.000 en een restwaarde van
€ 60.000 liggen de kosten tussen de € 61 en € 87 per uur all-in. die
prijs veert uiteraard mee met het daadwerkelijke gevlogen aantal uren.
Om twijfelende kopers over de streep te trekken, wordt een opmerkelijke
service in het vooruitzicht gesteld: bij problemen worden door Sonaca
Aircraft binnen 48 uur vervangingsonderdelen geleverd of reparatieop-
lossingen aangedragen wanneer een toestel met pech aan de grond
staat.
de Sonaca 200 is dankzij een permit to fly inmiddels vliegend te zien in
belgië, Frankrijk en duitsland. Voor Nederland liggen de zaken gecompli-
ceerder. Sonaca Aircraft is echter graag bereid om ook Nederlandse pilo-
ten en vliegscholen kennis te laten maken met het toestel. Afspraken
voor een kennismakingsvlucht op een ‘genabuurd’ belgisch veld kunnen
daarbij via pierre.vanwetter@sonaca-aircraft.com worden gemaakt.
Productie
Op het bedrijfsterrein van Sonaca is inmiddels een ruimte vrijgemaakt voor
de bouw van een eerste prototype en een toestel dat voor statische belas-
tingproeven zal worden gebruikt. beide vliegtuigen worden begin 2017 ge-
bouwd. In de ontwikkelfase wordt met name de aan sluiting aan de romp
van het U-vormige kunststoffen landingsgestel aangepakt. bovendien ligt de
maximale belasting van +3,8G lager dan de 4,5G die de vliegscholen graag
zien. daarom zal onderhuids zeker tachtig procent van het toestel op struc-
turele punten worden aangepast. Ook zal de hellinghoek van de neuspoot
ongeveer vijf graden verder naar voren worden gebracht. Tevens zal de no-
dige energie gaan zitten in het panel om het meer aan te laten sluiten bij
de (ana loge) configuratie van een lesvliegtuig. Wanneer er in serie geprodu-
ceerd gaat worden, wordt gemikt op een jaarproductie van dertig toestellen.
deze vliegtuigen worden in eerste instantie in Gosselies gebouwd, maar er
wordt al uitgekeken naar een nieuwe productievestiging.
16-17-18-19_sonaca200.indd 19 15-11-16 11:05