16 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2016
“een deel van dat resultaat kan verklaard worden uit het gegeven dat
Sonaca Aircraft voordat ze aan dit project begon, al heel scherp in beeld
had aan welke eisen dit opleidingsvliegtuig moest voldoen”, zegt hoofd
marketing en sales Pierre van Wetter. de enthousiaste privépiloot die
ooit met veel plezier een Alpi Aviation Pioneer 200 bestuurde, heeft mo-
menteel ruim 800 uur in zijn logboek. Toen het Sonacaproject in 2014
groen licht kreeg, moest natuurlijk ook met de Sonaca 200 worden ge-
vlogen. Van Wetter is sinds 2015 samen met instructeur maxime danni-
au van de New cAG Air Academy momenteel de enige die bevoegd is
het vliegtuig te besturen als pilot in command.
Wensenlijst
“In het hele voortraject hebben we talrijke vliegscholen benaderd en
daarbij liefst tweehonderd aandachtspunten gedestilleerd voordat we
echt aan de slag konden gaan met het zoeken naar een bestaand vlieg-
tuig. Want dat was het uitgangspunt: een bestaand model vinden en dat
vervolgens optimaliseren.” de opleidersvoorkeuren waren daarbij relatief
scherp omlijnd: een duidelijke voorkeur voor een metalen laagdekker
met een payload van 320 kg en een ‘autonomie’ van vier uur met het
oog op langere overland- en navigatievluchten. meer in detail gaven de
scholen ook de voorkeur aan een bestuurbaar neuswiel, omdat rem-
schijven en remblokken aan kostenverhogende slijtage onderhevig zijn
wanneer veelvuldig links of rechts remmend gestuurd wordt. Ook snelle
reparatie-oplossingen stonden hoog op de verlanglijstjes. Want lesvlieg-
tuigen willen nog wel eens butsen oplopen vanwege het intensieve ge-
bruik.
Geen bouWkits!
moederbedrijf Sonaca gaf in 2014 opdracht op zoek te gaan naar een
toestel dat min of meer aan deze eisen zou kunnen voldoen. Van Wetter
kwam na uitgebreid marktonderzoek uiteindelijk terecht bij de door mike
blyth ontwikkelde Sling 2 van de Zuid-Afrikaanse The Aircraft Factory
(TAF). de romp en vleugels van deze laagdekker zijn opgetrokken uit
aluminium, terwijl het landingsgestel van versterkte kunststof is. de door
Het getuigt van lef om in het overvolle tweeziter-trainersegment een nieuw toestel op de markt te bren-
gen. Toch durft het Belgische Sonaca Aircraft die uitdaging wel aan. De nieuwe onderneming slaagde er
al sinds april 2016 in liefst 22 Sonaca 200’s aan de man te brengen bij vliegscholen in België, Duitsland,
Groot-Brittannië en Frankrijk. En dat terwijl de metalen laagdekker nog niet eens gecertificeerd is…
sonaca 200: echTe kANShebber
PiloT REPoRT door: Gert Post en ruud Vos
(Foto: Sonaca Aircraft)
16-17-18-19_sonaca200.indd 16 15-11-16 11:04