Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2016

grob g115e tutor
Het Finse ministerie van Defensie heeft de
hand weten te leggen op 28 Britse basistrai-
ners van het type Grob G115E Tutor. De vlieg-
tuigen zijn afkomstig van het Britse bedrijf Bab-
cock dat 117 Tutors beheert waarmee bij de
Royal Air Force in University Air Squadrons en
Air Cadets basisopleidingen worden verzorgd.
De Britse strijdkrachten zijn bezig met een uit-
gebreid moderniseringsprogramma waardoor
de 28 G115E’s overbodig zijn geworden. De
toestellen worden in 2016 en 2017 geleverd
en gaan in Finland na modernisering en digita-
lisering van de cockpit de Valmet L-70 Vinka
aflossen waarmee sinds de jaren tachtig wordt
gelest. Deze trainingen worden momenteel
door het Finse bedrijf Patria Aviation in Tikka-
koski verzorgd. Er lopen momenteel onderhan-
delingen met Patria over de mogelijke inzet
van de Tuto. n
dAssAult fAlcon 2000
Het door Dassault Aviation ontwikkelde Com-
bined Vision System is zowel door de Europe-
se als Amerikaanse luchtvaartautoriteiten ge-
certificeerd voor de tweemotorige Falcon
2000S/LXS. Dassault biedt het optionele sys-
teem aan onder de naam FalconEye, en stak
meer dan twee jaar in de ontwikkeling ervan.
Bij FalconEye worden (terrein)gegevens uit da-
tabases en synthetic vision ‘gemengd’ met
beelden afkomstig van een vierde generatie
multisensor-camera en vervolgens gepresen-
teerd op een head up display (HUD). Ruim
negentig procent van de bestelde driemotorige
8X-varianten zal ook met FalconEye worden
uitgerust. Dassault verwacht de certificaten
hiervan zeer binnenkort in huis te hebben.
Ook zal rond 2018 een Dual HUD-variant be-
schikbaar komen. n
comAc c919
China Eastern Airlines uit Shanghai wordt launch customer van het nieuwe Chinese C919 ver-
keersvliegtuig. Dit is door fabrikant Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) tijdens de Zhuhai
Air Show bekendgemaakt. Gelijktijdig werd meegedeeld dat China Eastern mogelijk ook vijf C919’s
zal bestellen, terwijl SPDB Financial Leasing uit Shanghai, dat eerder een intentieverklaring tekende
voor vijftien toestellen, er nu definitief getekend heeft voor vijf. Ook de Chinese leasemaatschappij
CITIC Financial Leasing tekende voor achttien C919’s met een intentieverklaring voor achttien
meer. Volgens COMAC zal de C919 nog voor het eind van dit jaar vliegen. De C919 gaat plaats
bieden aan 168 passagiers. COMAC zegt tot op heden meer dan 570 C919’s verkocht te hebben
aan 24 klanten. De fabrikant biedt het toestel aan met een westerse of een in eigen beheer ont-
wikkelde turbofan. n
cessnA citAtion x+
Cessna Aircraft heeft tijdens de NBAA 2016 drie Citation X+ midsize zakenjets verkocht aan het
Amerikaanse bedrijf Schweitzer Engineering Laboratories. Schweizer is sinds 1999 klant bij Cessna
en bestelde de eerste Citation X in 2002. De toestellen worden ingezet voor vervoer van het ma-
nagement naar Schweizer-locaties wereldwijd. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en
bouwen van systemen die krachtcentrales voor uitval moeten behoeden. De in juni 2014 door de
Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gecertificeerde X+ is de opvolger van de 750 Citation X waar-
van sinds de eerste levering in 1996 meer dan 300 toestellen zijn verkocht. De opgewaardeerde
versie kan kruissnelheden tot Mach .935 (992,97 km/h) aanhouden op FL510 (15.545 m). Daar-
mee is het toestel een fractie sneller dan de G650 van aartsrivaal Gulfstream die kruissnelheden
haalt tot Mach 0.925 (982,35 km/h). Het prototype van de nieuwe Citation X vloog op 17 januari
2012. n
PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2016 13
chinese business Jets
De Chinese luchtvaartindustrie gaat serieus
werk maken van de ontwikkeling van een ei-
gen zakenjet voor de lange afstand, de Chine-
se Business Jet 800 (CBJ-8) die plaats gaat
bieden aan minimaal elf passagiers. Het toe-
stel wordt ontwikkeld door AVIC Aviation Tech-
niques en zal een cabine krijgen met een sta-
hoogte van 1,91 m. Er wordt een vliegbereik
voorzien van 8.050 km waarbij mogelijk Rolls-
Royce of General Electric de motoren gaat le-
veren. Volgens AVIC zal de CBJ-8 full digital fly-
by-wire besturing krijgen en state of the art avi-
onica. n
AeronAuticAl engineers
De eerste bij Aeronautical Engineers, Inc. (AEI) tot Special Freighter omgebouwde Bombardier
CRJ200 is door de Amerikaanse FAA getooid met een aanvullend typecertificaat. Het toestel vol-
tooide op 14 juli 2016 de eerste vlucht waarna geslaagde tests volgden. Daarbij werd gekeken of
de cabine vrij van rook bleef wanneer zich in het vrachtruim iets voordeed. AEI verving tijdens de
ombouw de cabineramen door aluminium pluggen, terwijl tevens een grote hydraulisch bediende
vrachtdeur met een breedte van 2,39 meter en een hoogte van 1,96 meter werd aangebracht.
Na deze aanpassing beschikken de SF-varianten over een zogenoemde Class E-vrachtcabine met
een inhoud van bijna 53 kubieke meter. AEI heeft 45 ombouworders voor de CRJ200 op zak.
Launch customer wordt de IFL Group uit Michigan die er zes bestelde. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 13 15-11-16 13:40