PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014 85
De volgende factoren speelden een rol:
– Gebrek aan risicobewustzijn van de kant van de zweefvlieger.
– De verkeersleider gaf een klaring om te dalen, die, in het betreffende
luchtruim, uitkwam beneden de minimumhoogte voor IFR-vluchten.
Hij verzuimde om dit zorgvuldig te monitoren.
– Het ontbreken van een compatibel veiligheidssysteem voor zweef-
vliegtuigen, commerciële vliegtuigen en de luchtverkeersleiding dat
gewaarschuwd zou hebben voor de gevaarlijke convergentie.
– De luchtverkeersleidingdienst realiseerde zich niet dat de minimale hoog-
te af en toe werd geschonden na het geven van klaring om te dalen.
– De structuur van het luchtruim rond de luchthaven van Zürich is com-
plex, wat het werk voor bemanningen en de luchtverkeersleiding veel-
eisend maakt.
– Het luchtruim rond de luchthaven van Zürich is, ten aanzien van de
verticale dimensies, op zo’n manier ontworpen dat ook relatief kleine
fouten al tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
aaNBeveliNgeN
De onderzoekers pleiten ervoor om het luchtruim rondom de luchtha-
ven Zürich beter in te delen. De Zwitserse luchtvaartautoriteiten moeten
de leiding hierin nemen.
Daarnaast wordt aanbevolen om transponder mandatory zones (TMZs)
in te stellen. Dit zijn gebieden waar alleen verkeer mag komen met een Een ASW-20 zweefvliegtuig. (Foto: TSRL)
Het beeld vanuit de ASW-20 op het moment dat de vlieger zijn uitwijkmanoeuvre begon.
Het beeld vanuit de ASW-20 bij een separatie van 260 meter.
werkende transponder. Zo kan de verkeersleiding beter zicht houden op
al het verkeer.
Verder moet het concept van geanticipeerde klaringen worden onder-
zocht. Er dienen maatregelen te komen om te voorkomen dat vliegtui-
gen onder de minimumhoogte dalen.
Tot slot heeft de zweefvliegvereniging op Bohlhof al een aantal maatre-
gelen genomen. Ze voeren willekeurige inspecties uit op de loggers van
zweefvliegtuigen. Wanneer een overschrijding van een TMA wordt vast-
gesteld, moet de vlieger een opfriscursus volgen en wordt zijn logger
voortaan na iedere vlucht gecontroleerd.
82-85_incidentanalyse.indd 85 18-11-14 14:37