Pagina 68 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2014

68 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014
nog een upgradevariant: het amerikaanse bedrijf winglet technology heeft
in samenwerking met aero tEC proefvluchten uitgevoerd met een sove-
reign zakenjet die uitgerust is met nieuwe Elliptical winglets. tijdens meer
dan vijftig uur vliegen werd vastgesteld dat de zakenjet in 26 minuten naar
Fl450 (13.716 m) kan klimmen en op die vlieghoogte 12-14 kts (22-26
km/h) sneller is dan de wingletloze variant. Die kan een kruissnelheid halen
van 458 kts (848 km/h). Bovendien bleek het vliegbereik, afhankelijk van
het aantal passagiers, met 205-265 nm (380-490 km) te zijn toegenomen
in vergelijking met de 2.847 nm (5.273 km) die oudere sovereigns kunnen
overbruggen. na montage van de winglets is de spanwijdte van de sove-
reign toegenomen van 19,3 naar 21,4 m. winglet technology monteerde al
eerder prestatieverbeterende winglets aan Cessna’s nieuwe Citation X.
dAssAult AviAtioN
Dassault aviation houdt sinds de nBaa2014
twee Falcon 900 zakenjets achter de hand die
worden ingezet wanneer elders een zakenjet van
de Franse vliegtuigbouwer met pech aan de
grond staat (aircraft On Ground, aOG). De ene
driemotorige 900 staat in het amerikaanse teter-
boro terwijl het tweede toestel op de Parijse
luchthaven le Bourget paraat staat voor klanten
uit Europa, Centraal-amerika, noord-afrika en het
Midden-Oosten. Met de vliegtuigen worden niet
alleen onderdelen en zogenoemde Goteams
snel naar gestrande vliegtuigen gevlogen, in voor-
komende gevallen dienen ze ook als vervangend
vervoer voor gestrande passagiers. volgens Das-
sault komt nu al 98 procent van de onderdelen
op tijd bij klanten met pech aan. Door een forse
uitbreiding van de onderdelenvoorraad bij diverse
servicecentra wereldwijd, moet dat percentage
nog verder omhoog om de overlast tot een mini-
mum te beperken. weinig nieuws over de Falcon
5X en 8X. Bij de 5X lopen de zaken op schema
en wordt de eerste vlucht in het tweede kwartaal
van 2015 verwacht. De verlengde 7X die als 8X
op de markt wordt gebracht, zal in het eerste
kwartaal van 2015 vliegen. Om klanten ‘lekker te
maken’ voor een bij hun smaak passend interieur
zijn op Paris-le Bourget en het amerikaanse te-
terboro airport designstudio’s geopend.
eMBrAer
De amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben de legacy 500 goedgekeurd
voor gebruik binnen amerika. Het bijbehorende certificaat werd uitgereikt tij-
dens de nBaa2014. Het toestel werd medio augustus 2014 al goedge-
keurd door de Braziliaanse luchtvaartautoriteiten waarna het eerste toestel
bij een Braziliaanse klant werd afgeleverd. De legacy 500 heeft een vliegbe-
reik van 3.125 nm (5.788 km) waarbij op Fl450 (13.716 m) een kruissnel-
heid kan worden bereikt van 466 kts (863 km/h). Bijzonder was ook de
aanwezigheid van de nieuwe legacy 450 in Orlando. De certificatie van dit
toestel wordt in de loop van 2015 verwacht. Dat de interieurinrichting van
deze zakenjets ook big business is, bleek uit
het met MsB Design getekende contract
voor zogenoemde Crystal, China and Flatwa-
re (CCF) inserts. Dergelijke op maat ge-
maakte ‘borden- en bekerhouders’ worden
sinds 2013 in Embraers vlaggenschip linea-
ge 1000 gebruikt, maar komen nu ook be-
schikbaar voor de kleinere legacy’s.
INDustrIE Door: Ruud vos – Foto’s: fabrikanten
66-67-68-69-70_nbaa2014.indd 68 18-11-14 14:30