PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014 49
bekende naam ‘Dakota’ niet uit het land van herkomst komt, maar door
de Engelsen werd gegeven. Zij ontvingen maar liefst 2.000 (!) stuks on-
der een bepaalde regeling. De Amerikaanse productiemachine draaide
tijdens de oorlog op volle toeren en het overgrote deel van de toestellen
werd dan ook in deze jaren geproduceerd. Met een driekoppige beman-
ning (piloot, copiloot en navigator of loadmaster) kon je het vliegtuig
heel stabiel in de lucht laten hangen tot een snelheid van 250 km/h.
grote aantallen
De C-47/Dakota werd in verschillende operaties massaal ingezet. naast
Market Garden werd zij ook gebruikt voor paradroppings boven noord-
Afrika, Sicilië en bij de invasie in normandië. op 6 juni 1944 werden er
meer dan duizend ingezet met parachutisten en als slepers van zweef-
vliegtuigen CG-4 Waco (v.S.) en de Britse Horsa die ook door soldaten
bemand werden. Tevens vervoerde de C-47 veel vracht en fungeerde
het toestel als ambulancevliegtuig voor 18 stretchers met drie man me-
disch personeel. in veel landen was de C-47 in actieve dienst. Dat gold
ook voor nederland, dat het vliegtuig in indonesië in de KniL in operatie
had en na de oorlog in nederland zelf.
oerbetrouwbaar
Het toestel was een zeer fortuinlijk ontwerp. Gekscherend wordt nog
wel eens gezegd dat de C-47 ‘het enige type toestel uit de Tweede We-
reldoorlog is dat nog in actieve dienst is.’ Andere opmerkingen van gelij-
ke strekking: ‘Het toestel is te goed gemaakt en concurreerde daarom
zwaar met een eventuele opvolger’ of ‘Het toestel is gemaakt om voor
eeuwig te vliegen’.
Hoe dan ook, wie de kans krijgt om er een van binnen te bekijken, al
was het maar in een museum, moet maar eens terugdenken aan al die
parachutisten die op een rijtje zaten om er vervolgens uit gegooid te
worden. Wat zal er in hen zijn omgegaan? Kruip eens achter de stuur-
knuppel als de situatie het toelaat en stel je voor dat het toestel zeer
makkelijk te bedienen is en vergevingsgezind bij verkeerde handelingen.
Want als het werd beschoten, kon je de Skytrain vaak toch nog redelijk
goed aan de grond zetten. Het toestel was voor zijn tijd dan ook zeer
goed berekend op ‘battle damage’. Het bewijs hiervoor wordt heden ten
dage nog steeds geleverd, want de C-47 vliegt nog altijd mee tijdens
herdenkingsvluchten.
c-47 skytrain in het kort
Bemanning 3
Passagiers 28
Motoren 2 x P&W r-1830-S1C3-G twin
Wasp, elk 1.200 pk
Spanwijdte 28,96 m
Lengte 19,65 m
Hoogte 5,17 m
Leeggewicht 7.650 kg
Max. startgewicht 11.430 kg
Kruissnelheid 250 km/h
Bereik 1.847 nm (3.421 km)
eerste vlucht 17 december 1935
totale productie 10.636
C-47 op Eindhoven.
48-49_c-47skytrain.indd 49 17-11-14 16:38