Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2014

42 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014
Softwareontwikkelaar Wilco heeft een reputatie hoog te
houden bij het op de markt brengen van bijzondere vlieg-
tuigen voor Microsoft Flight Simulator X (FSX). Terwijl A2A
en Alabeo Cessna’s maken, PDMG Boeings, en MilViz Ame-
rikaanse straaljagers, bracht Wilco bijvoorbeeld de Agusta-
Bell 609 tiltrotor en de TBM700 uit. Weinigen zullen heb-
ben gehoord van haar nieuwste product: de Tecnam
P2006T, een bijzonder fraai tweemotorig sport- en zaken-
vliegtuig uit Italië.
Het meest bijzonder aan de P2006T zijn misschien wel de
twee viercilinder Rotax 912 S3 zuigermotoren met een ver-
mogen van nog geen honderd pk elk. De kruissnelheid is
dan ook niet hoog, zo’n 240 km/h, maar daarbij hoort dan
wel een landingssnelheid van nog geen 130 km/h. Ideaal
voor kleine veldjes dus, waarbij het handig is dat de moto-
ren zowel op Avgas als op goedkope autobenzine kunnen
lopen. Het vliegtuig is geoptimaliseerd voor efficiëntie bij la-
gere snelheden, bijvoorbeeld door het toerental van de
propellers met 5.500 tpm relatief laag te houden. Daarte-
genover staat dat er slechts vier personen mee kunnen, in-
clusief de piloot. Het onderstel is intrekbaar; opmerkelijk
voor een vliegtuig met zulke geringe prestaties.
De digitale P2006T is zowel van buiten als van binnen mooi
afgewerkt, hoewel het interieur er een beetje meer ‘gebruikt’
zou mogen uitzien. De detaillering is voldoende maar niet
meer dan dat. De cockpit is knus en oogt gerieflijk, en het
uitzicht is prima, ook tijdens start en landing. Of de vliegei-
genschappen werkelijkheidsgetrouw zijn, kan ik niet beoor-
delen, maar ik heb zelden zo’n prettig en eenvoudig te vlie-
gen vliegtuig meegemaakt, digitaal of in werkelijkheid. De
P2006T is bijzonder stabiel en vliegt zichzelf, mits goed uit-
getrimd. Hij rolt nogal traag, maar dat is geen bezwaar ge-
zien de geringe kruissnelheid. In bochten is flink wat roer
nodig, maar de coördinatie tussen knuppel en voetenstuur
is heel gemakkelijk. Bij een overtrek, zowel met als zonder
kleppen, komt de neus nauwelijks beneden de horizon en
glijdt het vliegtuig niet af, ook niet bij forse uitslagen van de
rolroeren. Die rolroeren zijn in de overtrek trouwens nauwe-
lijks effectief; een pluspunt ten opzichte van veel andere
FSX-vliegtuigen. Bij het afvangen blijft deze fraaie vierzitter
opvallend goed bestuurbaar. Het toestel valt niet weg als de
snelheid afneemt, maar zweeft ook niet te lang door. Zelfs
een landing op het Duitse vliegveld Betzdorf, waar de baan
tegen een heuvel oploopt en naar links helt, is geen enkel
probleem. Bij een doorstart is de acceleratie bepaald pittig
en blijken de twee motoren bij geringe snelheden flink wat
werk te kunnen verzetten. Zelfs wanneer de vliegeigen-
schappen iets vriendelijker zouden zijn dan in werkelijkheid,
is de ‘echte’ P2006T ongetwijfeld een genot om te vliegen.
Aardige extra’s zijn dat vóór een vlucht de configuratie van
de avionica kan worden aangepast en dat de stuurknuppel
‘onzichtbaar’ kan worden gemaakt om een beter zicht op
de instrumenten te hebben.
De P2006T is een prima keuze voor wie de zekerheid van
twee motoren gecombineerd wil hebben met de eenvoud
van een licht sportvliegtuig. Meer informatie op: https://
www.wilcopub.com/simulator-add-on/tecnam-p2006t-fsx-
p3d.html
InTERnETTIP VAn DE MAAnD:
https://WWW.SIM-OuTHOuSE.COM/SOHFORuMS/SHOWTHREAD.
PHP?89466-FOkkER-FAIRCHIlD-27-FSX-nATIVE
simulator Door: Hans Heerkens
Tecnam P2006T
acceleratie
bepaald pittig
bij doorstart
De P2006T heeft een fraaie stroomlijn en grote winglets. De eenvoudig maar functionele cockpit.
42_simulator.indd 42 18-11-14 14:00