36 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014
Dat land is kort daarna de nieuwe thuisbasis van de U-05 en U-06 ge-
worden. De Zuid-Amerikanen zien nog best wel brood in deze twee bij
de KLu uitgefaseerde vliegtuigen. Reserveonderdelen, testapparatuur en
speciaal gereedschap maken onderdeel uit van de deal met Defensie.
Dat geldt tevens voor de vliegeropleiding, het spuiten in het gewenste
kleurenschema en het logo van de Peruaanse Marine. Ook het onder-
houd verloopt via de Nederlandse industrie.
NameN
De U-05 (ex PH-KXO) kwam half december 1996 in dienst bij de KLu
en kwam als ‘Fons Aler’ bij het 334 Sqn. op Eindhoven. Aler was ooit
chef-luchtmachtstaf en speelde een grote rol in de naoorlogse periode.
Het vliegtuig was operationeel tot begin augustus 2012 en werd vervol-
gens in opslag gezet op Lelystad Airport. De U-06 (ex PH-MXI) werd
eind november 1996 bij de KLu afgeleverd, eveneens bij het 334 Sqn.,
als ‘Robbie Wijting’. Wijting was onder meer actief bij de RAF tijdens de
Tweede Wereldoorlog en bracht het tot generaal-majoor bij de defensie-
staf. Ere wie ere toekomt!
Passagiers
Beide toestellen kregen extra communicatie- en navigatieapparatuur. In
tegenstelling tot de Fokker 60’s U-01 t/m U-04 (de verlengde versie van
Fokker was vele jaren dé naam in Nederland op luchtvaartgebied. De fabrikant bracht types als de F50
en F60 (registraties U-01 t/m U-06) voort die jarenlang in trouwe dienst waren bij de Koninklijke Lucht-
macht (KLu). In november 2014 werden met de laatste twee F50’s vanaf Lelystad Airport enkele test-
vluchten gemaakt met een Peruaanse marinebemanning.
afscheid NEDERLANDSE militaire f50’s
MILItAIr Door: Wim Das en Koos Heemskerk
(F
o
to
:
B
en
U
lli
n
gs
, a
vi
at
io
n
p
h
o
to
s.
n
l)
De U-05 en U-06 in hun nieuwe kleuren. Rechts de U-06 in z’n luchtmachtjasje.
36-37_afscheidf50klu.indd 36 18-11-14 16:10