Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2014

30 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014
InDuSTrIe Door: Cor van gent
plaatst om een verandering in het interieur te ondergaan. later die maand
werd een aantal lesvluchten gemaakt om de bemanningen met het toe-
stel vertrouwd te maken en de routes van de DC-10 over te nemen.
Rond 2004 voerde KlM een reclamecampagne om meer bekendheid te
geven aan haar eigen website. Een aantal vliegtuigen, waaronder ten minste
twee MD-11’s, kregen het logo van een zwaan en voerden de tekst ‘The
world is just a click away’. Destijds deed het verhaal de ronde dat de vliegtui-
gen van KlM bij wijze van proef deze teksten kregen om ze visueel aantrek-
kelijker te maken, maar dat is nooit de opzet geweest. In 2006 werden alle
MD-11’s gemoderniseerd waarbij de lay-out van de cabine gewijzigd werd.
Vervolgens werd in 2007 gestart met de tweede fase, een update waarbij
het vliegtuig werd voorzien van een modern entertainmentsysteem, dat al
eerder was toegepast in de Boeing 777 en de Airbus A330.
naderend einde
Nadat TAM linhas Aéreas in december 2008 haar laatste MD-11 uit
dienst nam en in februari 2010 het toestel ook uit de vloot van Finnair
verdween, was KlM de enige maatschappij ter wereld die dit toestel nog
op haar reguliere intercontinentale passagiersroutes inzette. Alle overige
nog in gebruik zijnde MD-11’s waren omgebouwd voor vracht- en pakket-
vervoer. Met nieuwe, zuinigere en modernere vliegtuigen in aantocht kon
echter niet uitblijven dat de MD-11 ook bij KlM op korte termijn buiten
dienst zou worden gesteld. Vanaf midden 2012 werden met tussenpozen
van enkele maanden de toestellen uit het routenet gehaald. op 2 juli
2012 werd de PH-KCH ‘Anna Pavlova’ als eerste uitgefaseerd. Haar laatste
retourvlucht maakte het toestel onder vluchtnummer Kl872 naar New
Delhi. op 30 juli 2012 werd het overgevlogen naar Victorville in Californië
om daar te worden gesloopt. op 17 september 2012 was het de beurt
aan de tweede MD-11, de PH-KCI ‘Moeder Theresa’, om KlM te verlaten.
Het toestel sloot zijn carrière af met een retourvlucht onder vluchtnummer
Kl622 naar Atlanta in georgia en werd daarna eveneens overgevlogen
naar Victorville om een roemloos einde te ondergaan. Traag maar gestaag
zouden de overige toestellen volgen. Tot de nieuwe Boeing 787 Dreamli-
ners worden afgeleverd, worden de uit dienst genomen MD-11’s tijdelijk
vervangen door de Airbus A330 en de Boeing 777.
duurzamere Vloot
De achterliggende jaren heeft KlM geïnvesteerd in een moderne, zuini-
ge en duurzame vloot en daar past de MD-11 niet meer in. Het toestel
met de zo typerende derde motor in de staart is te duur in onderhoud
geworden en het verbruikt relatief veel brandstof. Reserveonderdelen
zijn schaars en het op peil houden van een voorraad is niet meer haal-
baar. Vanaf oktober 2015 ontvangt KlM de Boeing 787-9 Dreamliner in
haar vloot. Air France-KlM heeft in totaal 25 Boeing 787-9’s in bestel-
ling, waarvan de eerste in oktober 2015 wordt verwacht. De Dreamliner
kan 276 passagiers vervoeren en levert een brandstofbesparing op van
zo’n vijftien procent, en produceert minder geluidsoverlast en Co2-uit-
stoot. Zo werkt KlM toe naar een duurzamere luchtvaartindustrie.
95 jaar Klm
op 7 oktober 2014 vierde KlM haar 95-jarig jubileum en hoewel zij niet
de eerst opgerichte luchtvaartmaatschappij is, wordt ze wel beschouwd
md-11’s in dienst Van Klm
PH-KCA MD-11P naar KLM 26-09-1993 Amy Johnson
PH-KCB ,, naar KLM 01-03-1994 Maria Montessori
PH-KCC ,, naar KLM 23-06-1994 Marie Curie
PH-KCD ,, naar KLM 16-09-1994 Florence nightingale
PH-KCe ,, naar KLM 18-11-1994 Audrey Hepburn
PH-KCF ,, naar KLM 16-12-1994 Annie romein
PH-KCG ,, naar KLM 12-05-1995 Maria Callas
PH-KCH ,, naar KLM 31-08-1995 Anna Pavlova
PH-KCI ,, naar KLM 10-11-1995 Moeder Theresa
PH-KCK ,, naar KLM 20-05-1997 Ingrid Bergman
De cockpit werd meerdere malen gemoderniseerd. (Foto: Rob somsen)
start vanaf de Polderbaan. Door het ontbreken van een taxibaan kan dat enkel vanaf 36l.
28-29-30-31-32_afscheidmd-11klm.indd 30 18-11-14 16:46