16 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2014
Waar de eerste DA42-variant (TDI, net als in lease-auto’s van het merk
Mercedes) nog met motoren van het inmiddels ter ziele gegane Thielert
vloog, voorziet Diamond haar twin nu al een aantal jaren van haar ‘ei-
gen’ Austro-motoren. Daar zit een verhaal achter. De Oostenrijkse vlieg-
tuigfabrikant Diamond bouwt al twee decennia extreem succesvolle GA-
vliegtuigen, in den beginne aangedreven door motoren van fabrikant
Thielert. Die kocht bij Mercedes in grote hoeveelheden standaard A-klas-
se dieselmotoren in, schroefde er flink wat onderdelen áf, en nog meer
onderdelen weer op en aan. En verkocht het resultaat vervolgens als
vliegtuigmotor aan Diamond. Dat werd gaandeweg een huwelijk, maar
geen gelukkig huwelijk. De Thielerts dieselden weliswaar zuinig, stil en
schoon voor vele duizenden Diamond-eigenaren wereldwijd, maar ze
kampten met nogal wat kinderziekten. Zo veel zelfs, dat Thielert eraan
ten onder ging. Met name vanwege de talloze garantieclaims.
Austro
Het nogal van Thielert afhankelijke Diamond besloot vervolgens op ei-
gen houtje deze truc te herhalen: Mercedes dieselmotoren ombouwen
tot vliegtuigmotoren, voor gebruik met Jet A1. Twee fouten die Thielert
De Diamond DA42 was ooit een revolutionair nieuw concept op de twin-markt. Diesel, composieten,
glass, alles kwam zo ongeveer tegelijk. Inmiddels is het model aan zijn zesde facelift toe. Piloot & Vlieg-
tuig probeerde de DA42 VI.
WIn WIn twin?
PIlot RePoRt Door: Goof Bakker en Erik Brouwer – Foto’s: Erik Brouwer en Diamond Aircraft Industries GmbH
Hoofdzakelijk vliegen op de autopilot.
16-17-18-19_diamondda42.indd 16 18-11-14 11:43