Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2013 9
www.pilootenvliegtuig.nl
Luchtruimschendingen
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie hebben afspraken gemaakt over een
uniforme wijze van handhaving van luchtruimschendingen. De ILT Luchtvaart en de politie hebben
medio 2013 hiervoor een samenwerkingsconvenant gesloten. Daardoor is de wijze van handha-
ving niet meer afhankelijk van de plaats waar in Nederland het luchtruim wordt geschonden. De
handhaving in het civiel en militair gecontroleerde luchtruim is nu gelijkvormig. Een van de afspra-
ken is dat de afdeling Luchtvaart van de politie alle meldingen beoordeelt. Voor alle veroorzakers
van luchtruimschendingen gelden dezelfde criteria. De politie doet deze beoordeling op basis
van feiten en omstandigheden en radargegevens. Een melding kan verder strafrechtelijk worden
onderzocht, worden geseponeerd of worden afgedaan met een waarschuwing. In geval van een
onderzoek wordt bekeken of er sprake is van verwijtbaar gedrag of van menselijk falen. De uit-
komsten van het onderzoek bepalen de maatregel die volgt. n
Apsen
Avionkics
Vliegwerk Holland is
dealer geworden van
Aspen Avionics. Daardoor
heeft de Amerikaanse
avionicaproducent nu
ook vaste voet aan de
Nederlandse grond
gekregen. Aanvullen-
de informatie: http://
w3.vliegwerkholland.nl/ n
Vervlogen droom?
In dit spraakmakende
boek duikt de auteur
in de wereld van vlieg-
scholen, banken en
prijsvechters. Op basis
van een havodiploma en
een droom kunnen jonge
mensen anderhalve ton
bij een bank lenen om pi-
loot te worden. Ze gaan af op het rooskleurige
toekomstbeeld dat wordt geschetst en wanen
zich veilig door de zogeheten garantiefondsen.
Het resulteerde in ruim 1.200 jonge werkloze
piloten met enorme schulden. Banen zijn er
niet, maar de vliegscholen blijven opleiden
en de bank blijft leningen verstrekken. De
paar piloten die in het buitenland een baan
vinden, betalen meer voor hun stoel dan de
Nederlands Nieuw-Guinea
Over de burgerluchtvaart op Nederlands Nieuw-
Guinea is nog niet zo heel veel gepubliceerd,
maar dit nieuwe boek verhaalt van een stuk
bijna vergeten Nederlandse luchtvaartgeschie-
denis. Aan bod komen wetenschappelijke ex-
Convair B-58 Hustler
Recent verscheen het
zesde cahier in de War-
plane Series. In deze
Engelstalige uitgave wordt
de geschiedenis van de
legendarische viermotorige
Convair B-58 Hustler uit de
doeken gedaan. De strategische bommenwer-
per kon dankzij vier J79 ‘Starfighter-motoren’
tweemaal de snelheid van het geluid halen
en werd in 1960 door het Strategic Air Com-
mand in gebruik genomen. Helaas was dit
prachtig gestroomlijnde vliegtuig geen lang
operationeel leven beschoren. Debet daaraan
zullen ongetwijfeld de vele ongelukken (26)
zijn geweest waarbij enkele tientallen beman-
ningsleden het leven verloren. Acht toestellen
kunnen tegenwoordig nog bewonderd worden
in Amerikaanse musea.
N.a.v.: ‘Convair B-58 Hustler, door Nico Braas;
Uitgeverij Lanasta, Emmen 2013; ISBN 978
90 8616-166-9; 48 blz.; tientallen foto’s en
illustraties. Prijs: € 13,95. n
Clubboek VCR
Ter gelegenheid
van het vijftigjarig
jubileum van de
Vlieg Club Rotter-
dam (VCR) is een
118 pagina’s tel-
lende, gebonden jubileumbundel verschenen.
Daaraan is meegewerkt door enkele tientallen
VCR-leden. De uitgave geeft in een moderne
opmaak een veelkleurig beeld van de manier
Spitfire IXb
Gespot in de
vitrines van
Flash Aviation
in Eindhoven:
de nieuwe
Hobby Master
Spitfire IXb MK320 (call sign VL-F) in de RAF-
kleuren van het 322 Dutch Squadron RAF. Bij
de oprichting op 12 juni 1943 telde dit squa-
dron 25 vliegers waaronder acht Nederlanders.
In de periode daarna werden veel ‘Engeland-
vaarders’ in het squadron opgenomen.
Het 322 Squadron nam onder meer deel aan
de slag om Arnhem en de luchtgevechten om
de corridor in Brabant. Tegenwoordig vliegt
‘322’ met F-16’s. De miniatuurversie is een
diecast (metalen) model in schaal 1:48. Het
is uitstekend gedetailleerd en wordt voor
€ 59 geleverd. Inclusief oranje driehoek op
de romp, standaard en ‘minipiloot’. Te bestel-
len via http://flashaviation.nl (bestelcode:
DT269505). In dezelfde schaal is ook nog
een aantal P-51D Mustangs verkrijgbaar in de
kleuren van het ML-KNIL. Prijs: € 43,50 (be-
stelcode: DT242514). n
GIfTSHOP waarop ’s lands grootste vliegclub zich door de
jaren heen heeft ontwikkeld. Lezers van Piloot
en Vliegtuig kunnen de uitgave bestellen voor
de gereduceerde prijs van € 20,00 (exclusief
verzendkosten) door even te bellen (010-415
33 53) of een mail te sturen aan balie@vlieg-
clubrotterdam.nl n
pedities, de ontwikkeling van
zending en missie, grote en
kleine luchtvaartmaatschap-
pijen, mijnbouwbedrijven en
oliemaatschappijen en één
particuliere vlieger. De keurig
verzorgde, gebonden uit-
gave is een must voor iedereen met interesse
voor de luchtvaart in de voormalige overzeese
gebieden. Verkrijgbaar via de website van de
auteur (www.dutchavia.nl), blurb.com, de Flash
Aviation Shop, de Luchtvaart Hobbyshop en de
reguliere boekhandel. Wie nog twijfelt, moet
even bladeren op www.dutchavia.nl. Daar is
een aantal pagina’s te bekijken.
N.a.v. ‘Burgerluchtvaart in Nederlands Nieuw-
Guinea’, door Theo Wesselink; Uitgeverij Dutch
Avia Publications, Haarlem 2013; ISBN 978-
90-818510-9-1 550 z/w foto’s en illustraties,
440 pagina’s. Prijs: € 49,95. n
08-15_Nieuws.indd 9 19-11-13 11:48