PILOOT EN VLIEGTUIG december 2013 67
vliegveld Cuatro Vientos bij Madrid opgeno-
men. Het derde toestel (c/n 5291) is de hui-
dige Do-24ATT en werd door Dornier in
Oberpfaffenhofen overgenomen. Het toestel
werd in 1971 vanuit Spanje overgevlogen.
Metamorfose
De vliegboot werd gedemonteerd en naar
Dornier overgebracht waar hij enkele jaren la-
ter een volledige modificatie onderging. De
romp werd verlengd en de drijvers, de zoge-
noemde stummels, vergroot om een intrek-
baar landingsgestel in te kunnen bergen. Te-
vens werd een intrekbaar neuswiel aange-
bracht. Daarmee was de oorspronkelijke vlieg-
boot een amfibie geworden. Hoewel een op-
merkelijke metamorfose was het idee niet
nieuw. Dornier deed zijn inspiratie mogelijk op
bij Consolidated, dat in de Tweede Wereldoor-
log zijn beroemde PBY-Catalina met groot suc-
ces van vliegboot naar amfibie had getransfor-
meerd. De grootste ingreep bij de Dornier be-
trof een geheel nieuw ontworpen vleugel,
waarin de oude zuigermotoren waren vervan-
gen door drie PT-6A-45B turboprops. Na de
verbouwing kreeg het toestel de aanduiding
Do-24ATT, werd geregistreerd als D-CATD en
maakte zijn eerste vlucht op 25 april 1983.
Mislukt
Dornier had de vliegboot op eigen kosten ge-
modificeerd en had hoge verwachtingen be-
treffende de marktkansen van het toestel, dat
bekend stond om zijn grote zeewaardigheid.
De teleurstelling was dan ook groot toen het
tot geen enkele bestelling kwam. Het toestel
werd vervolgens jarenlang geëxposeerd in het
Duitse museum te München, tot Iren Dornier,
de kleinzoon van Claudius (de oprichter van
het Dornier-concern), het toestel in 2003 te-
door: cor van Gent
De Dornier 24T nog in originele Spaanse uitvoe-
ring op het Bodenmeer.
De verlengde drijvers (stummels). Fragiel ogend toegangstrapje.
Amper gewijzigde staartsectie.
66-67-68_dornier24.indd 67 19-11-13 12:01