Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2013 5
Historie
32 Honderd jaar commerciële Eerste vlucht op 1 januari 1914
luchtvaart
52 Martin P6M Seamaster Buitengewone vliegboot
66 Dornier 24ATT Amfi bische vliegboot
72 Bücker Bü181 B-1 Gerestaureerd Zweeds toestel
Incidentanalyse
74 Bijna-botsing voor Duitse kust Incident tijdens militaire oefening
Industrie
16 NBAA 2013 Meer van hetzelfde
Militair
26 Eeuwfeest KLu Jubileumjaar in kleur
On the job
28 Erwin Neuijen Gezagvoerder 737 bij Ryanair Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
Ontwikkelingen
30 Cirrus Aircraft SR22 G5 Nog eigentijdser
Opleiding
48 ‘Wings’ zonder Bert Huizenga Oprichter neemt afscheid
Reisverslag
42 Next stop: Praha! Oostwaarts met TL-232 Condor
Reportage
58 Sonex Onex Bouwproces van driftig kistje
Typebeschrijving
46 Marc-Ingegno Parrot Hoogdekker voor ruig terrein
56 AeroBravo Amazon Degelijk vliegtuig uit aluminium
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
DOOR: RUUD VOS
Het nieuws werd in Amerika groot gebracht: de
luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration
(FAA) heft het verbod voor het gebruik van mobiele
informatiedragers aan boord van passagiersvliegtuigen
op. En de media doken er (ook in ons land) massaal
op.
Diezelfde FAA bracht echter veel belangrijker nieuws
naar buiten waaraan amper aandacht werd besteed:
de verplichting voor Amerikaanse luchtvaartmaat-
schappijen om binnen vijf jaar grond- en vliegtrainings-
programma’s aan te passen. Die nieuwe maatregel is
een gevolg van een ongeval in 2009 waarbij verkeerd
geïnterpreteerde boordsignalen leidden tot de crash
van vlucht 3407 van Colgan Air. De ongevalanalyse
mondde uit in een debat in het Amerikaanse Congres,
resulterend in de opdracht aan de FAA om verplichte
(training)decreten uit te vaardigen teneinde onder
meer ongevalveroorzakende situaties te voorkomen.
De decreten zullen ongetwijfeld de nodige voeten
in de aarde hebben. Want commercieel vliegende
piloten moeten niet alleen vaker, maar ook langer in
de simulator. En ze gaan oefenen met andere trai-
ningprogramma’s dan gewend. Centraal daarin komt
vliegveiligheid te staan: landingen tijdens ongunstige
crosswind situaties, het herstellen van ongewone
vliegstanden en overtreksituaties. En niet te vergeten
meer aandacht voor veiligheidsprocedures op start- en
landingsbanen. Ronduit opmerkelijk is de verplichting
ondermaats presterende piloten ‘op maat’ bij te gaan
spijkeren met op hun specifi eke problemen afgestem-
de programma’s.
Dit pakket maatregelen roept meerdere vragen op.
Zijn bijvoorbeeld Amerikaanse piloten zo slecht opge-
leid of worden ze jaarlijks zo marginaal gecheckt dat
er sprake is van mogelijk gevaarsetting? Of zou er al
tijdens de vliegopleiding te weinig aandacht aan deze
zaken zijn besteed? Je zou bijna denken van wel.
Want opleidinggigant CAE biedt op Seppe Airport een
Upset Prevention and Recovery Training (UPRT) aan
voor piloten in de zakelijke luchtvaart. Die training mikt
op het voorkomen van vaak dodelijk afl opende Loss
of Control In-fl ight (LOC-I) situaties waarbij piloten niet
in staat zijn ongewone vliegstanden te normaliseren.
De FAA-decreten lijken daarmee al in het verlengde
van deze UPRT te liggen. Voldoende (opleiding)stof
tot nadenken dus.
Vliegveiligheid?
In dit nummer: veel aandacht voor ontwikkelingen in de historische luc htvaart
58 Het ging een beetje te snel in 2012. Jan Brui-
nier had zich voorgenomen om in twee jaar een Onex te
bouwen. Een onmogelijke opdracht, want er staat meer
dan het dubbele voor. Bruinier laat zich echter niet door
regeltjes en statistieken ontmoedigen. Hij plant zijn eigen
koers. Dus moest ie even rustig aan doen tijdens de zomer
van 2012, want anders was zijn Onex in anderhalf jaar
klaar geweest.
74 Op donderdag 19 april 2012 vindt
tijdens de oefening Frisian Flag een bijna-botsing plaats
voor de Duitse kust. Bij dit ernstige incident zijn een Fok-
ker 70 van KLM Cityhopper en een F-15 Eagle van de Ame-
rikaanse luchtmacht betrokken. Hoe kon dit gebeuren? De
Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde een onderzoek in.
32 De eerste luchtvaart-
maatschappij die met geregelde
commerciële vluchten begon, was
de Amerikaanse St. Petersburg-
Tampa Airboat Line. Op 1 janu-
ari 1914 voerde deze de eerste
lijndienst ter wereld uit. Met een
Benoist-vliegboot vloog Tony Jan-
nus toen met één passagier van
St. Petersburg in Florida naar het
nabijgelegen Tampa.
WWW.PILOOTENVLIEGTUIG.NL
FAA neemt
drastische
maatregelen
04-05_Inhoud.indd 5 19-11-13 14:57