PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2011 47
Sevillaanse vliegveld met haar activiteiten be-
gon. De oude CASA fabriek, ten noorden van
de startbaan, is nu het toneel van modificaties
en onderhoud. Ten zuiden van de startbaan
staat de nieuwe productiefaciliteit, inclusief
trainingcentrum, spuithal, testcentrum en een
groot platform.
In november is in de nieuwe fabriek de
productie van de ambitieuze A400M begon-
nen. In de grote productiehal stond alles al
een paar jaar klaar. Met een productiesnelheid
van in eerste instantie 2,5 toestel per maand
krijgt de Franse luchtmacht als eerste in 2014
twee A400M’s afgeleverd. De Turkse lucht-
macht krijgt nummer drie. De klanten wachten
al heel lang op hun vliegtuigen. Domingo
Ureña-Raso, directeur van Airbus Military, ging
naar de middelbare school toen in de jaren
zeventig voor het eerst van een Europees
vrachtvliegtuig gewag werd gemaakt. Tegen de
tijd dat het orderboek is weggewerkt, kan hij
met pensioen. Over een levenswerk gespro-
ken…
Lange vertraging
Vooral de Franse luchtmacht zit erg om de
A400M vliegtuigen te springen. Hun oude
C-160 Transalls zijn steeds moeilijker in de
lucht te houden. Boze tongen beweren dat
hun bestelling voor CN235’s, waarvan de eer-
ste vliegtuigen vorige maand werden afgele-
verd, voor de Fransen bijna gratis is.
Orders
Duitsland 53 Gereduceerd van 60.
13 toestellen
worden doorverkocht
Frankrijk 50 Eerste levering 2013
Spanje 27
Groot-Brittannië 22 Gereduceerd van 25
Turkije 10 Eerste levering 2013
België 7
Luxemburg 1
Maleisië 4
Staartsectie van het tweede prototype.
In het Spaanse Getafe bevindt zich een hal (zie rood kader) waar statische tests met de A400M worden uitgevoerd. (Foto: Airbus Military)
In deze hal zal de A400M worden geproduceerd.
46-47-48_Airbus 15-11-11 09:33 Pagina 47