Pagina 44 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12 – 2011
44 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2011
Een vliegbrevet is het resultaat van een in-
tensieve, uitdagende en leuke, maar ook kost-
bare opleiding. Sinds juni 2010 worden lucht-
vaartbrevetten vanaf het Recreational Pilots Li-
cense (RPL) tot en met het Airline Transport
Pilots License (ATPL) niet meer afgegeven
door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
maar door Kiwa Register.
Als gevolg van de politieke beslissing om
het aantal ambtenaren flink te reduceren, is in
Den Haag gekeken welke taken ook door pri-
vate partijen uitgevoerd kunnen worden. Wat
de luchtvaart betreft kwamen zowel de theo-
rie-examens als de afgifte van de bewijzen van
bevoegdheid daarvoor in aanmerking. Al sinds
enkele jaren verzorgt het CBR de theorie-exa-
mens en na een openbare aanbesteding ging
vorig jaar de hele afhandeling van de brevet-
ten naar KIWA N.V. Dit bedrijf is van origine
een waterleidingskeuringsinstantie, maar heeft
haar takenpakket gedurende de afgelopen ja-
ren flink weten uit te breiden. Inmiddels is KI-
WA een specialist op het gebied van persoons-
certificering en bedrijfscertificatie. De behande-
ling van persoonscertificaten is ondergebracht
bij Kiwa Register, een dochter van KIWA N.V.
Naast de luchtvaartbrevetten worden bij Kiwa
Register onder andere ook de vergunningen
voor scheepvaart en wegvervoer behandeld.
Opsturen en betalen
Bij Kiwa Register kun je niet alleen terecht voor
alle brevetten vanaf RPL tot ATPL, ook de bre-
vetten voor de luchtverkeersleiders en tech-
nisch grondpersoneel worden in Rijswijk (ZH)
afgegeven, waar het bedrijf gevestigd is. Alleen
de recreatieve bewijzen van bevoegdheid voor
zweefvliegen, ballonvaren en snorvliegen wor-
den sinds 2003 uitgegeven door het KNVvL
Examinerings Instituut (KEI). Als iemand een
vliegopleiding volgt, krijgt hij vrijwel altijd een
keer te maken met Kiwa Register. Tijdens de
opleiding doe je eerst theorie-examen bij het
CBR. In de meeste gevallen verloopt het prak-
tijkexamen daarna via de school. Uiteindelijk
moeten alle papieren en het logboek naar Ki-
wa Register worden opgestuurd en als er dan
ook nog betaald is, sturen zij het waardevolle
papiertje per post naar de trotse nieuwe piloot.
Bekend gezicht
Om erachter te komen waar het soms fout
kan gaan, leggen we ons oor te luister bij de
nestor van de Nederlandse luchtvaartbrevetten
Voor de meeste vliegers is
hun brevet een papiertje met
twee gezichten. Enerzijds
zorgt dit bewijs van bevoegd-
heid dat dromen werkelijkheid
worden. Het laat zwart op wit
zien dat je zelfstandig een
vliegtuig mag besturen. Maar
aan de andere kant is het
waarschijnlijk het duurste
papiertje dat je ooit in je leven
zult bezitten…
KIWA Register en
vliegbrevetten
DOOR: JAN COCHERET
know how
44-45_Kiwa Brevetten 14-11-11 12:05 Pagina 44