Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12 – 2011

12 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2011
WWW.PILOOTENVLIEGTUIG.NL
nieuws & info
E-190
Embraer heeft een order in de wacht gesleept voor elf E-195’s. De be-
stelling is afkomstig van Azul Linhas Aéreas. Die luchtvaartmaatschappij
heeft in totaal 52 E-Jets bij Embraer besteld en beschikt inmiddels over
23 E-195’s, met elk 118 stoelen en tien E-190’s, met plek voor 106
passagiers. De Amerikaanse leasemaatschappij CIT Group bestelde tien
E190/195’s met opties op nog een twintig. De toestellen moeten vanaf
2015 geleverd worden. ■
EMBRAER
Civiele Super Tucano
De FAA heeft de Super Tucano civiel gecertificeerd. De turboprop kan
daardoor beginnen aan een promotietournee langs Amerikaanse lucht-
machtbases. Het toestel zal daarbij worden gevlogen door burgerme-
dewerkers van het Amerikaanse bedrijf Tactical Air Defense Services
dat een Super Tucano kocht en dat vervolgens in lease onderbracht bij
dochterbedrijf TacAir. In totaal heeft Embraer in de achterliggende ze-
ven jaar 180 (Super) Tucano’s verkocht aan acht klanten. Met inmid-
dels 150 geleverde toestellen is meer dan 130.000 uur gevlogen,
waarvan 18.000 tijdens operationele missies. ■
Chinese markt
Embraer heeft recent het honderdste vliegtuig in China afgeleverd. Het
toestel, een E-190, was bestemd voor China Southern Airlines. Embraer
leverde in 2000 het eerste toestel in China af. Er bevinden zich momen-
teel 97 commerciële Embraers en drie zakenjets in Chinese dienst. Em-
braer heeft zeventig procent van de markt van vliegtuigen tot 120 stoe-
len in handen dankzij tien klanten die met Embraers vliegen. ■
787-9 Dreamliner
Volgens welingelichte bronnen zal de 787-9 er pas in 2014 komen in
plaats van 2013. Air New Zealand gaat als eerste met de 787-9 vliegen.
KLM neemt dit type in 2016 in gebruik. De 787-9 zal 250 tot 290 passa-
giers kunnen vervoeren. De 787-8, de kleinere versie waarmee ANA inmid-
dels vliegt, kan maximaal 250 passagiers meenemen. ■
777-300ER
Boeing heeft de driehonderdste Boeing 777-300ER afgeleverd. Het toe-
stel was bestemd de Biman Bangladesh. Boeing ontving tot op heden or-
ders voor in totaal 543 777-300ER’s. Voor de hele 777-reeks zijn in totaal
1.288 orders opgetekend: voor de -200 (88), de -300 (60), de -200ER
(428), de -200LR (55 ) en de -200F (114).
De 777-300ER is besteld door 37 klanten,
waarvan 27 het type in gebruik hebben. De
tien overige klanten ontvangen binnen en-
kele jaren hun toestellen. Sinds 2008 is de
-300ER ook bij KLM in gebruik. ■
747-8Freighter
Cathay Pacific Cargo nam als tweede luchtvaartmaatschappij de 747-8F
in ontvangst om daarmee de huidige vloot van acht 747-400BCF’s gelei-
delijk te vervangen. Het in Hongkong gevestigde bedrijf bestelde in totaal
tien 747-8F’s. Vrijwel gelijktijdig werd ook het eerste van in totaal negen
toestellen afgeleverd bij Atlas Air die de 8F’s voor een periode van vijf
jaar aan British Airways World Cargo heeft geleaset. Tevens werd bekend
dat Dubai Aerospace Enterprise in plaats van vijftien 747-8F’s er nu tien
wil en de resterende vijf ‘omwisselt’ voor evenveel kleinere 777-200F’s. ■
BOEING
737
Boeing heeft de productie van 737 Next-Generation opgevoerd van 31,5
naar 35 per maand. De fabrikant deelde tevens mee dat fans van de
CFM International LEAP-1B motoren voor de nieuwe 737 Max een dia-
meter krijgen van 172,72 cm. Vergeleken met de huidige motoren zullen
de 1B varianten tien tot twaalf procent minder brandstof gaan verbruiken
dan de huidige 737 motoren. Er hebben zich acht luchtvaartmaatschap-
pijen aangediend die belangstelling tonen voor ruim 600 MAX varianten.
Vijf van de acht maatschappijen hebben inmiddels orders getekend voor
496 vliegtuigen die vanaf 2017 geleverd moeten worden. ■
Internationaal
08-15_Nieuws 15-11-11 09:28 Pagina 12