Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2023

ORBIT
De Nederlandse vliegoplei-
dingsorganisatie Orbit
Groundschool gaat samen-
werken met Training for
Competence (TFC) Käufer
uit het Duitse Essen. Daar-
mee wil het bedrijf ‘de inhuur van simulatorca-
paciteit voor de lange termijn veiligstellen’ en
toekomstige uitbreiding van luchtvaarttrainin-
gen mogelijk maken. De overeenkomst betreft
onder meer de huur van Flight Training Devi-
ces (FTD’s) van de types Boeing 737 en Air-
bus A320 en bijbehorende faciliteiten. Zo-
doende kan Orbit naar eigen zeggen zelfstan-
dig alle trainingen verzorgen voor B2C-klanten
en B2B-relaties. Voor simulatortrainingen zoals
MCC/JOC, de nieuwe EASA Enhanced MCC
(APS MCC) en de nieuwe MPL-cursus, zal ge-
bruik worden gemaakt van de faciliteiten bij
TFC Käufer. Alle voorbereidende grondtrainin-
gen worden in Arnhem aangeboden bij Orbit.
Zowel de grond- als de simulatortraining wordt
verzorgd door eigen luchtvaartinstructeurs van
Orbit Groundschool.
MQ-9 REAPER
Nederland draagt vanaf volgend jaar vanuit Roemenië met
drie onbewapende MQ-9 Reaper vliegtuigen bij aan verde-
diging van de NAVO-oostflank. De toestellen zullen worden
ingezet om inlichtingen te verzamelen langs de oostgrens
van het verdragsgebied. Het is voor het eerst dat Neder-
land het onbemande verkenningsvliegtuig inzet buiten het
Koninkrijk. De MQ-9’s gaan helpen bij zogenoemde Air
Shielding-operaties. Deze operaties hebben mede als doel
de situatie aan de grens van het verdragsgebied in de gaten te houden. De onbemande vliegtui-
gen verzamelen data en informatie vanuit de lucht. De inzet is voor minimaal zes en maximaal
twaalf maanden. Bij de inzet zijn circa 135 defensiemedewerkers betrokken. Zo’n veertig militairen
onderhouden de vliegtuigen op luchtmachtbasis Campia Turzii in Roemenië. De meerderheid van
het detachement voert op Vliegbasis Leeuwarden de taken uit. Die bestaan uit het besturen van
de MQ-9 en het verwerken van de inlichtingenproducten.
KLM EN VLIEGSCHOOL
De KLM Flight Academy (KFA) heeft bij Diamond Aircraft
een order geplaatst voor veertien een- en tweemotorige
dieselmotoraangedreven trainingsvliegtuigen. De op Eelde
gevestigde vliegschool tekende voor tien eenmotorige
DA40NG’s en twee tweemotorige DA42-VI’s. De toestel-
len worden aangedreven door Austro Engine AE300-mo-
toren (elk 168 pk) en worden vanaf 2024 aan de trai-
ningsvloot toegevoegd. De DA40NG’s vervangen bij KFA
de verouderde Socata TB-10 en TB-20. Wanneer de leveringen zijn voltooid, telt de vloot van KLM
Flight Academy twaalf DA40NG’s en zes DA42 VI’s. De KFA wil in de toekomst ook met elektrische
vliegtuigen gaan lessen en heeft daarom veel belangstelling voor Diamonds eDA40 die recent
voor het eerst vloog.
KLM EN VALKENBURG
KLM heeft op haar 104e verjaardag in oktober traditiegetrouw een nieuw Delfts
blauw huisje gepresenteerd. Dit jaar viel de keuze op het oudste stationsge-
bouw van Nederland dat staat in het Limburgse Valkenburg aan de Geul en nog
steeds als treinstation in gebruik is. Het rijksmonument is al bijna 170 jaar oud
en in bezit van de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail.
De nieuwe aanwinst is het derde Limburgse gebouw in de huisjescollectie van
KLM. De Delfts blauwe minitiatuurhuisjes worden door KLM uitgedeeld aan
businessclass-passagiers op intercontinentale vluchten. Ze zijn gevuld met Bols Jenever.
KLM EN ELEKTRISCH
KLM wordt lid van de industriële adviesraad
van de Zweedse vliegtuigfabrikant Heart Ae-
rospace. Dat bedrijf ontwikkelt op dit moment
de ES-30, een elektrisch regionaal vliegtuig
waarmee dertig passagiers kunnen worden
vervoerd. De adviesraad van Heart Aerospace
bestaat voornamelijk uit luchtvaartmaatschap-
pijen en luchthavens. Zo maken onder meer
Air Canada, Air New Zealand, Braathens, SAS
en United Airlines deel uit van het adviesor-
gaan.
Volgens Heart is KLM met zijn meer dan hon-
derdjarige historie een welkome toevoeging
aan de raad. “Je wordt niet ’s werelds oudste
luchtvaartmaatschappij zonder de vaardigheid
om jezelf opnieuw uit te vinden”, aldus het be-
drijf in een toelichting. De leden van de ad-
viesraad geven input op het ontwerp, de ont-
wikkeling en het vermarkten van de regionale
ES-30. Luchtvaartmaatschappijen die aanha-
ken bij het project zijn niet per definitie klanten
van Heart. Volgens Heart kan de ES-30 vanaf
2028 worden ingezet.
GRONINGEN-EELDE
Groningen Airport Eelde (GAE) beschikt sinds
kort over een decentrale electrolyser. Met een
electrolyser kan water worden gesplitst in wa-
terstof en zuurstof. De elektriciteit die daarvoor
nodig is, haalt de luchthaven uit het eigen zon-
nepark. De electrolyser in kwestie is een de-
monstratiemodel dat nog niet volledig inzet-
baar is. Na opschaling kan het in de toekomst
gebruikt worden om groene waterstof te pro-
duceren als emissieloze brandstof voor lichte
vliegtuigen, drones en grondmaterieel op de
luchthaven. Het gaat om een zelfstandig ope-
rerende productiefaciliteit, die niet afhankelijk
is van aansluiting op een toekomstige, nog te
ontwikkelen waterstof-infrastructuur. De elec-
trolyser is een coproductie van producenten
en onderzoekers in Noord-Nederland. De re-
gio wil zich ontwikkelen als een belangrijk Eu-
ropees centrum voor waterstoftechnologie. De
electrolyser kon mede worden gerealiseerd
dankzij een subsidie uit het Europees Fonds
voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023 9
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 17-10-2023 09:24