PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023 65
DE FOKKER T.8W IN HET KORT
Bemanning 3
Motoren 2 × Wright R-975-E3 Whirlwind
Lengte 13,00 m
Hoogte 5,00 m
Spanwijdte 18,00 m
Kruissnelheid 220 km/h
Topsnelheid 285 km/h
Vliegbereik 2.750 km
Plafond 6.800 m
Bewapening 2 x 7,92 mm mitrailleurs
Ophangpunten 600 kg bommen of
torpedo’s
pende verkenningen uit te voeren boven de oostkust van het IJsselmeer.
Ze vonden geen tekenen van Duitse activiteit en vlogen terug naar Ku-
delstaart, waar ze werden verborgen onder de overhangende bomen. Ze
ontvingen geen verdere orders tot 12 mei toen ze werden versterkt met
de R-8 en de R-10, die regelrecht van de Fokkerfabriek kwamen, waar
de medewerkers er dag en nacht aan hadden gewerkt om ze op tijd
klaar te krijgen. De opdracht was om de vlucht van twee dagen eerder
te herhalen en dit keer ontdekten zij dat de Duitsers de ferryboot van
Stavoren klaarmaakten om troepen over het IJsselmeer naar Noord-Hol-
land te vervoeren. Daarop openden Nederlandse schepen het vuur en
beschadigden de ferryboot. Verdere orders bleven uit totdat in de mid-
dag van 13 mei de GVT’s en andere eenheden van de MLD instructie
kregen om Nederland te verlaten en naar Frankrijk te gaan. Bij het eerste
ochtendgloren vertrokken de zeven overgebleven T.8w’s. Samen met
andere MLD-vliegtuigen bereikten zij veilig Cherbourg, waar de T.8w’s
patrouillevluchten bleven uitvoeren voor de Franse kustlijn. Op 20 mei
kwam een groep Franse wapenexperts kijken of de T.8w’s konden wor-
den uitgerust met Franse bommen. De bedoeling was om met de
T.8w’s de haven van Dieppe te bombarderen die door de Duitsers was
bezet. De Nederlandse piloten liepen hier niet echt warm voor, want er
was geen munitie voor hun FN Browning-mitrailleurs beschikbaar. Onge-
wapend rondvliegen terwijl het wemelde van de Messerschmitts zou pu-
re zelfmoord zijn. Desondanks stelde het hoogste Franse commando de
aanvalsdatum vast op 22 mei. Op het laatste nippertje werd vanuit het
Nederlandse marinehoofdkwartier in Londen opdracht gegeven om on-
middellijk naar Calshot aan de Britse zuidkust te vliegen. Na hun bom-
men in de haven van Cherbourg te hebben gedropt, vlogen de beman-
ningen van de Nederlandse T.8w’s en de C.7w’s naar Engeland. Ze
negeerden daarmee de Franse eis om eerst de aanval op Dieppe uit te
voeren.
In het volgende nummer: de T.8w in dienst van de RAF en de Luftwaffe.
De R-2 van GVT 2 op het Braassemermeer.
De R-6 maakte deel uit van GVT 4 op Schellingwoude.
62-63-64-65_fokkert8w.indd 65 17-10-2023 10:50