Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023 5
Lelystad Airport is nog altijd met afstand het
grootste vliegveld voor de general aviation in
Nederland. Het verschil met de nummer twee,
Teuge, werd de afgelopen jaren wel een stuk
kleiner. Waar Teuge het aantal vliegbewegingen
tussen 2020 en 2022 zag exploderen van
49.000 tot 69.000, ging het er in de Flevopol-
der een stuk rustiger aan toe: van 77.000 naar
84.000 (afgeronde cijfers, bron: CBS).
Wie de levendige zuidkant van Lelystad Airport
bezoekt, ziet aan de overzijde van de baan het
donkere terminalgebouw voor passagiersvluch-
ten er troosteloos bij liggen. De opening van de
luchthaven als satelliet van Schiphol is voor
meerdere jaren uitgesteld. Op dit moment is de
toekomst van Lelystad Airport een zogenoemd
‘controversieel dossier’, waar demissionair ver-
keersminister Mark Harbers zijn handen niet
meer aan hoeft te branden. Toch gaat hij ande-
re hete hangijzers binnen zijn werkveld niet uit
de weg, zegt hij in een interview met Piloot en
Vliegtuig (pag. 24.).
De vraag is wat er gebeurt als in de komende
jaren wél Airbus- en Boeing-vliegtuigen bij de
terminal van Lelystad Airport mogen aanmeren.
Dat zal namelijk alleen toegestaan worden met
een rem op het aantal vliegbewegingen. Zien
we dan een waterbedeffect in de general aviati-
on en krijgt Teuge een nieuwe ‘boost’? “Het is
zaak dat voor de general aviation wordt geke-
ken waar ruimte is om mét en náást elkaar te
kunnen blijven vliegen”, vindt Harbers. Om daar
meteen aan toe te voegen: “Maar dat is dan
ook echt iets voor een volgend kabinet.”
De vervroegde Tweede Kamerverkiezingen vin-
den op 22 november plaats. Het volgende kabi-
net zal zich over een reeks hete hangijzers
moeten buigen, maar dat de toekomst van de
luchtvaart er daar eentje van is, staat buiten kijf.
Over de toekomst gesproken: op pag. 40 en
verder treft u de laatste aflevering in onze serie
marktoverzichten. Zit er een elektrisch toestelle-
tje van uw gading bij?
Hete hangijzers
‘Lelystad
Airport is
contro-
versieel
dossier’
On the job
22 Evert-Jan Feld Helikopterpiloot én ondernemer
Ontwikkelingen
39 JetEXE Aviation Nieuwe eigenaar Lancair
45 Een halve eeuw Grasshoppers Lustrum voor demoteam
Pilot report
16 Bristell B23 Stille opmars BRM Aero
Psychologie
53 Wat is een goede leider? Vier punten belicht
Typebeschrijving
46 Volant Aerotech VE25 Luchttaxi uit China
49 Sensation Aviation Comeback Franse tweezitter
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
40 Ze stijgen en landen verticaal
en vliegen meestal elektrisch. De laat-
ste aflevering in de serie ‘marktover-
zichten’ gaat over de eVTOL’s. Talloze
bedrijven in de wereld werken hun
concepten uit in de hoop een plekje
op de markt te kunnen veroveren.
Veel van hen mikken op 2025 of 2026
als introductiejaar. Of ze dat gaan
halen is maar de vraag, maar dát de
eVTOL’s in aantocht zijn, is klip en
klaar.
50 Vliegtuigen gebruiken meestal een landingsgestel met
wielen, maar ook ski’s of vlotters zijn geen eigenaardigheid.
Dat sommige toestellen werden uitgerust met rupswielen, is
misschien minder bekend. Dat gebeurde op uiteenlopende
types: van kleine tot reusachtige. De ervaringen van de vlieg-
tuigbouwers die rupswielen uitprobeerden, waren wisselend.
Het grote nadeel voor allemaal: het onderhoud bleek nogal
intensief.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 In september 2021 is een Embraer E195-E2 van KLM
Cityhopper betrokken bij een ernstig incident op het vlieg-
veld van Berlijn. Het ingestelde motorvermogen bij de start
was te laag, doordat het gebaseerd was op verkeerde gege-
vens. Hierdoor kwam het vliegtuig kort voor het einde van
de startbaan los. Piloot en Vliegtuig kijkt hoe dit volgens de
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kon gebeuren, en hoe
de maatschappij kan leren van dit soort incidenten.
04-05_inhoudsopgave.indd 5 17-10-2023 12:28