46 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023
Alleen al op de Chinese markt zijn meer dan honderd bedrijven actief in
de Advanced Air Mobility-sector (AAM). Gelukkig is die markt ook enorm
groot. AAM kan uitkomst bieden in de grootsteden waar het verkeer nu
voor chaos zorgt. Bijkomend voordeel is dat de ontwikkeling van de
nieuwe luchtvaartuigen banen oplevert.
Volant Aerotech werd in 2021 opgericht door Ming Dong, die eerder voor
het Chinese luchtvaartconglomeraat AVIC werkte. Hij kan rekenen op een
team technici die eerder hun sporen verdienden bij Comac, een van de
vliegtuigproducenten onder de AVIC-paraplu. Daarnaast wordt ook perso-
neel aangeworven dat voorheen werkte voor de Chinese vestigingen van
Airbus, GE Honeywell en Collins. Volant wil elektrisch aangedreven
eVTOL’s op de markt brengen die gebruikt kunnen worden voor zowel
passagiers- als vrachtvervoer. Het bedrijf was in staat in korte tijd meer dan
15 miljoen dollar aan startkapitaal te vergaren. Dat is afkomstig van enkele
grote namen uit de Chinese financiële wereld, zoals Future Capital,
Qingsong Fund, Welight Capital en Shunwai Capital. Al in september 2021
stelt Volant zich voor tijdens de dertiende China International Aviation and
Aerospace Exhibition. In januari 2022 ondertekent Volant een samenwer-
king voor veiligheid met de Civil Aviation Authority of China (CAAC).
Advanced Air Mobility zit in de lift. Wereldwijd zien honderden start-ups het licht die stuk voor stuk ho-
pen munt te slaan uit deze nieuwe hype. De meeste onder hen verdwijnen na enkele maanden of jaren
weer van de markt. Dikwijls kunnen ze niet voldoende kapitaal verzamelen om hun droomproducten te
produceren. Af en toe zien we toch modellen verschijnen die toekomst lijken te hebben. Volant Aerotech
uit Shanghai, dat zich op de bouw van luchttaxi’s toelegt, is daar een voorbeeld van.
VOLANT AEROTECH VE25
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: Volant Aerotech
46-47_volantve25.indd 46 17-10-2023 09:27