34 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten (tenzij anders vermeld)
EMBRAER PHENOM 100 EX
Ook Embraer greep de NBAA-BACE aan om een populaire zakenjet ei-
gentijdser te maken. In december 2008 kwam de Phenom 100 op de
markt. Bijna tien jaar later werd in 2017 de Phenom 100 Evolution (EV)
gepresenteerd. Dankzij nieuwe, 7,7 kN sterke Pratt & Whitney Canada
PW617F1-E turbofans kon nu een kruissnelheid worden aangehouden
van 405 kts (750 km/h) op FL410 (12.497 m). Die vlieghoogte werd in
25 minuten bereikt, acht minuten eerder dan de vroege Phenom
100-variant die werd aangedreven door een 7,2 kN sterke PW617F-E.
De ‘EV’ kreeg vervolgens Garmin G1000-avionica mee, multifunctionele
spoilers en kon sindsdien met vier personen aan boord en IFR-reserves
1.178 nm (2.182 km) overbruggen.
En nu wordt de ‘EV’ dus de ‘EX’. De aangepaste Phenom is volgens fa-
brikant Embraer het resultaat van ‘voortdurende verbeteringen door de
jaren heen op basis van feedback van klanten’. Met het oog daarop werd
de cabine van het instapmodel volledig vernieuwd. Volgens Embraer
weerspiegelt het interieur nu nog meer dan voorheen het Braziliaanse
design-DNA. Dit moet onder meer blijken uit hoogwaardige technische
panelen, bredere stoelen, meer gebruik van duurzamere materialen en
verzonken tafels. Standaard zijn nu ook de voorheen optionele, zijdelings
gerichte vijfde zitplaats en een toilet met gordel. Bijkomend voordeel: de
interieuringrepen in de OvalLite-cabine hebben geleid tot een afname
van 86 kg gewicht.
In de 100 EX kunnen piloten hun stoel verder naar achteren schuiven
voor extra beenruimte. De cockpit en cabine zijn in de vernieuwde
Phenom bovendien niet langer door een deurtje gescheiden, zodat be-
tere onderlinge communicatie mogelijk is.
Onderdeel van de op Garmins G3000 gebaseerde Prodigy Touch zijn
onder meer FlightStream 510, gestabiliseerde nadering, windschering-
voorspelling, automatisch 3D volumetrisch scannen met bliksem- en ha-
gelvoorspelling en een Runway Overrun Awareness and Alerting System
(ROAAS).
Sinds de marktintroductie zijn bijna 450 Phenom 100’s afgeleverd. De
Phenom 100EX is inmiddels drievoudig gecertificeerd door ANAC (Brazi-
lië), FAA en EASA. De zakenjet is momenteel uitverkocht voor 2024 met
de volgende beschikbare leveringsdata in 2025. De prijs kon worden ge-
handhaafd op een ‘vanaf 4,995 miljoen dollar’. Van de grotere Phenom
300 zijn overigens sinds de marktintroductie in 2009 al bijna 750 exem-
plaren afgeleverd.
32-33-34_pilatus-embraer.indd 34 17-10-2023 08:38