24 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023
Altijd bijzonder: op bezoek in het centrum van de macht. Den Haag.
Hart van de democratie. Glazen wolkenkrabbers, slagbomen, alle soor-
ten bewaking, en veel af en aan rijdende regeringslimousines. Vervol-
gens het aanmelden en inchecken in de hal van zo’n wolkenkrabber,
om daarna door een bode opgehaald en in de lift naar één der boven-
etages begeleid te worden. Dus daar waar de minister en zijn directe
medewerkers resideren. Zijne Excellentie bleek echter op de terugweg
van een werkbezoek in het verkeer opgehouden te zijn. En was derhalve
vertraagd. Plaatsnemen in een zithoek. Genoeg te zien en te voelen.
Maar dan opent zich een deur en beent de minister met een brede lach
en een uitgestoken hand op ons af. Al even vlot gaat hij ons voor naar
een vergaderkamer waar we aan een lange vergadertafel plaatsnemen.
We gaan van start met eerst maar eens een losmakertje.
We begrijpen dat u een liefhebber van auto’s, schepen en vliegtuigen
bent. De ideale mobiliteitsminister, kortom?
“Hahaha, ach, welja. En dan te bedenken dat ik vroeger vooral dol op
treinen was. Pas later, met mijn ouders op de uitkijkpier van Schiphol
vliegtuigen kijkend, werden die natuurlijk het nieuwe summum. Nog
weer later kreeg ik m’n eerste baan waarbij ik werkte voor het project
Tweede Maasvlakte. Ik werd daar uiteindelijk ook wethouder met ook
nog Rotterdam The Hague Airport in m’n portefeuille. Dus je kunt wel
stellen dat ik echt alles meemaakte – en nog steeds meemaak – op het
Een afspraak met de minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. Prangende vragen omtrent
de Nederlandse luchtvaart zijn er immers genoeg. Maar toen opeens viel het kabinet. Wat voor zin heeft
dan nog het praten met een demissionaire minister? “Veel zin”, luidde het antwoord via zijn woordvoer-
der. “Want ook een demissionaire minister heeft van alles te vertellen.”
‘MOBILITEIT IS EEN MENSENRECHT’
INTERVIEW Door: David Bakels
(Foto: ILT)
24-25-26-27_interviewharbers.indd 24 17-10-2023 12:29