22 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023
Met wat rumoer op de achtergrond en een kop thee voor ons starten
we het gesprek. “Ik ben geboren in Amersfoort en opgegroeid in Achter-
veld en Woudenberg. Ik kom dus eigenlijk van het platteland en daar
voel ik me ook nog steeds het meest thuis. Op de kleuterschool teken-
de ik altijd vliegtuigen, helikopters, trekkers en graafmachines. Ik heb al-
tijd geweten dat ik vlieger wilde worden. Ik wist ook al snel dat je daar
veel geld voor moest hebben en dat hadden we niet zomaar. Daarom
wilde ik het via Defensie proberen. Tijdens mijn vwo liep ik helaas wel
een beetje de kantjes er vanaf. Ondertussen had ik op mijn vijftiende
mijn eigen trekker en verhuurde ik mezelf aan de naburige manege.
Toen ik mijn laatste jaar vwo net niet haalde en wat vakken over moest
doen, werd ik fulltime loonwerker op kranen, trekkers en shovels en
maakte mijn vwo-vakken in de avonduren af.”
LEF
“In diezelfde periode begon ik aan mijn pad bij Defensie. Ik moest door
allerlei testen. De laatste test, de psychologische, haalde ik niet vanwege
‘te weinig levenservaring’. Na een jaar mocht ik terugkomen en verder
gaan waar ik de selectie had verlaten, zo werd beloofd. Na dat jaar werd
ik gebeld, maar moest tegen de afspraken in helemaal opnieuw begin-
nen. Ze hadden namelijk inmiddels de regels veranderd. Ik schijn heel
principieel te zijn, en waar ik het lef vandaan haalde weet ik niet, maar ik
heb gezegd dat ik dat niet ging doen. Dus had ik volgens Defensie pech
en mocht ik thuis blijven. Ik ben daarom uiteindelijk bijna drie jaar loon-
werker geweest. Onverwacht belde Defensie alsnog op en kreeg ik te
horen dat ik toch verder mocht in de selectie waar ik destijds was geble-
ven. Ze hadden een tekort aan vliegers en vroegen of ik nog zin had. En
toen ben ik begonnen. Eerst naar de KMA om militair te worden. Vervol-
gens naar Woensdrecht voor de basisvliegopleiding, de EMVO.”
DIDACTIEK
“Ik leek in het begin een heel goede oog-hand-voet-coördinatie te heb-
ben”, vervolgt Feld. “Dat kwam door die graafmachines. Daarmee had ik
een enorme voorsprong op de rest. Halverwege de opleiding haalde ie-
Van origine is Evert-Jan Feld een luchtmachtman, maar hij heeft ook veel ervaring als traumahelikopter-
piloot bij de ANWB en in de begeleiding van vliegscholen. Momenteel is hij vooral een groene onderne-
mer, die zijn doelgroep kennis wil laten maken met duurzaam vliegen.
‘POSITIEF STIMULEREN, NIET AFBRANDEN’
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen
(Foto: eigen foto)
22-23_onthejob.indd 22 17-10-2023 10:48