16 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2023
Drijvende kracht achter BRM Aero is Milan Bříštěla die na het behalen
van zijn ingenieursdiploma bij LET als materiaalmoeheidsanalysespecia-
list aan de slag gaat. In 1993 wordt hij algemeen directeur bij Evektor,
waarna de ingenieur acht jaar lang als salesmanager de goed verkopen-
de Eurostar onder zijn hoede heeft. Daarna volgt een functie als tech-
nisch directeur en salesmanager bij Czech Aircraft Works (CZAW) waar
de populaire Zenair CH-601 Zodiac en CH-701 werden gebouwd, aan-
vankelijk onder licentie en later zelfstandig. Voor CZAW ontwerpt Bříštěla
de amfibische tweepersoons Mermaid en is hij ook betrokken bij de
ontwikkeling van de succesvolle SportCruiser en de latere PS-28 Cruiser
(waarvan er tot op heden meer dan 400 zijn geleverd). Aan Bříštěla’s
brein ontspruit ook de PS-10 Tourer. Deze hoogdekker wordt ontwikkeld
voor de Amerikaanse LSA-markt, maar ligt ook aan de basis van de in
2019 geïntroduceerde Bristell B8.
In 2007 richt Bříštěla samen met Jiří Konečný Roko Aero op. Geza-
menlijk zetten ze hun schouders onder de fraai ogende NG4, een twee-
persoons LSA. Op het moment dat Bříštěla en Konečný hun samen-
werking verbreken, hebben 37 NG4’s hun weg gevonden naar klanten
waarna het merk een stille dood sterft.
BRM AERO
Na deze scheiding richt Bříštěla in 2009 samen met zoon Martin BRM
Aero op. Dit leidt in 2011 tot de komst van de BRM Aero Classic; een
jaar later volgt de Bristell RG (Retractable Gear). Nog weer een jaar later
volgt de TDO, een staartwieltoestel. Tegelijkertijd verrijst op Kunovice Air-
port nieuwbouw, wat in 2016 leidt tot de opening van een grote assem-
blagehal. Niet lang daarna volgt een tweede productieonderkomen. Eind
december 2019 volgt een nieuwe hangar van 3.700 m2 met een eigen
platform van 4.000 m2. In totaal beschikt BRM momenteel dan ook
over 10.000 m2 productie-oppervlak en een platform van 5.000 m2.
Het Tsjechische vliegtuigmerk BRM Aero is in ons land aan een stille opmars bezig. Vrijwel vanuit het
niets doken in korte tijd vijf Bristell B23’s in het Nederlandse burgerluchtvaartregister op. Bovendien zal
het aantal Nederlands geregistreerde BRM-varianten de komende jaren meer dan verdubbelen. Hoogste
dus tijd voor een vliegend verhaal achter ‘mens en machine’.
VRIJWEL UIT HET NIETS: BRISTELL B23…
PILOT REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: BRM Aero
(Foto: Aircraft Company Europe)
Aandacht voor detail en afwerking. (Foto: BRM Aero)
16-17-18-19_pilotreport.indd 16 17-10-2023 10:12