68 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2022
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network
Flinke schade aan de vleugelrand.
Vluchtparameters van de eerste 90 seconden.
startbaan, op de rand van het asfalt en het gras (54 meter vanaf de
middellijn van baan), zijn borden geplaatst. Deze ‘runway distance mar-
kers’ staan op afstanden van 305 m (duizend voet) om de piloten de
resterende afstand tot het einde van de baan aan te geven. Een bord
met het cijfer 4 geeft bijvoorbeeld aan dat het einde van de baan vier-
duizend voet verwijderd is.
Onderzoek wees uit dat de linkervleugel de grond raakte tijdens de rol-
beweging bij de start. Er was een spoor zichtbaar met een lengte van
ruim 100 meter. Vervolgens raakte de vleugel de voet van het bewuste
markeringsbord.
De kracht waarmee dit alles gepaard ging, zorgde ervoor dat de vleugel-
tip omhoog gebogen werd. Na de landing bleek dat de linkervleugeltip
zo’n vijftien centimeter hoger stond dan de rechtertip.
Alles bij elkaar was de schade zo groot dat het vliegtuig werd afgeschre-
ven. Het toestel was pas vijf jaar oud.
OORZAAK
De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) onder-
zocht de toedracht van het ongeval. Was het inderdaad een storing in de
elektronica van de besturing van de A321? De NTSB las de gegevens uit
van de vluchtrecorder en kwam tot een andere conclusie. Uit deze gege-
vens bleek dat de gezagvoerder tijdens de startaanloop keurig continu
links voeten gaf om met een beperkte roeruitslag de zijwind te compen-
seren. Maar toen het vliegtuig op rotatiesnelheid was, liet hij het roer
plotseling van een positie van 8 graden uitslaan naar 25 graden. Hier-
door stuurde het vliegtuig meteen naar links. Omdat de rand van de
HET VLIEGTUIG
Type Airbus A321-231 (WL)
Registratie N114NN
Constructienummer 6046
Eerste vlucht 4 april 2014
Motoren 2 x IAE V2533-A5 turbofans
DE BEMANNING
Gezagvoerder 58 jaar
Vliegervaring 19.654 uur
Op type 3.005 uur
Copiloot 58 jaar
Vliegervaring 10.103 uur
Op type 1.824 uur
Bron: NTSB DCA19LA134
66-67-68-69_ongevallenanalyse.indd 68 18-10-2022 13:21