Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2022 43
De Horizontec Halcon H1 en H2 zijn het resultaat van een door de over-
heid gestimuleerde samenwerking tussen universiteiten, onderzoekscentra
en constructeurs. De H1 is het geesteskind van de Italiaanse ontwerper
Giovani Angelucci Carrasco die zich in Mexico vestigt. In 2013 start hij met
de bouw van de Halcon 1 in een kleine werkplaats in Mexico City waarbij
hij de hulp krijgt van twee schrijnwerkers. Met het oog op de bouw van
zijn vliegtuig richt hij in 2014 de firma Horizontec op. Als vestigingsplaats
voor zijn onderneming kiest hij de staat Queretaro waar de bevolking zich
eerder toelegde op landbouw, om vervolgens te gaan werken in een aan-
tal nieuw opgerichte autofabrieken. Zo ontstond een technologisch cluster
waar nu dus ook de luchtvaartsector een plaats heeft gevonden.
Bij de start van zijn onderneming krijgt Angelucci de medewerking van on-
der meer de RTNA (National Aeronautical Thematic Network), de staat
Queretaro, het Centa (National Center for Aeronautical Technologies) en
de UNAQ (Universidad Aeronautica de Queretaro). In 2015 ontvangt Hori-
zontec een financiële overheidssteun van 312.000 dollar om het eerste
prototype van de H1 vliegklaar te maken.
De Halcon H1 moet gezien worden als een technologie-demonstrator. De
eenzitter is opgebouwd uit hout en glasvezel en wordt aangedreven door
een Rotax 912 ULS-motor van 100 pk. Het vliegtuig maakt zijn eerste
vlucht op 30 september 2017. Al gauw heeft ook het leger belangstelling
voor het model dat past binnen het project ‘Azteca A01’, dat de bouw van
een trainer voor de strijdkrachten beoogt. Maar uiteindelijk wordt afgezien
van de aanschaf van dit model. In augustus 2018 wordt de H1 door Cen-
ta gecertificeerd.
De Halcon H1 is echter slechts een prototype dat dient om de H2 verder
te ontwikkelen. De H2 is een moderne tweezitter die beantwoordt aan de
Amerikaanse LSA-normen (light sport aircraft). Dit vliegtuig is vervaardigd
uit composietmateriaal. De fabricage van de onderdelen uit dit materiaal
gebeurt bij IK Aerospace dat inmiddels is toegetreden rond de groep die
de Halcon wil bouwen. De Halcon H2 wordt aangedreven door een Rotax
915 iS-motor van 141 pk en is voorzien van Garmin 3GX avionica. Net als
de H1 heeft de H2 een maximaal startgewicht (MTOW) van 600 kg. Het
vliegbereik zou 1.500 kilometer moeten gaan bedragen. Het toestel is be-
doeld als club- en reisvliegtuig, maar ook als trainer voor vliegclubs en
scholen.
Dankzij de start-up van Horizontec hebben zich inmiddels meer lucht-
vaartbedrijven gevestigd in Queretaro, wat meer dan vierhonderd techni-
sche banen oplevert.
Steeds meer landen proberen een volwaardige luchtvaartindustrie op te zetten om de technologische
ontwikkeling te stimuleren en minder afhankelijk te worden van buitenlandse invoer. In Latijns-Amerika
zijn het vooral Brazilië en Argentinië die hierin geslaagd zijn. Nu wil Mexico zich ook bij deze groep vlieg-
tuigconstructeurs voegen.
HORIZONTEC HALCON H1 EN H2
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: Horizontec
??
? ?
??
??
HALCON H1 IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Motor Rotax 912 ULS (100 pk)
Lengte 6,1 m
Spanwijdte 9,4 m
Hoogte 2,3 m
MTOW 600 kg
Maximale snelheid 300 km/h
Kruissnelheid 252 km/h
Vliegbereik 1.800 km
Plafond 4.572 m
Met de Halcon hoopt Mexico op internationaal succes.
43_horizontec.indd 43 18-10-2022 13:16