Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2022 15
SAAB R-TWR
De eerste digitale luchtverkeersleidingstoren is live en
in bedrijf op NAVO-vliegbasis Geilenkirchen. Deze
Duitse basis is nu uitgerust met een state-of-the-art
Saab r-TWR-systeem. De NAVO-basis ten noorden van
Aken is het eerste militaire vliegveld in Duitsland dat
overschakelde op een digitale, remote tower-service.
De controllers zitten nu niet meer in de toren, maar in
een afgeschermde controlekamer. Op masten gemon-
teerde camera’s zenden de beelden van het platform
en de omgeving realtime door naar meerdere grote
monitoren die een 360-graden-rondom-zicht mogelijk maken op een zelfde manier als vanaf de to-
ren. De belangrijkste operatiebasis van de NAVO voor haar Boeing E-3A-vloot voor vroegtijdige waar-
schuwings- en controlesystemen zal de Saab r-TWR onder alle weersomstandigheden gebruiken. De
oplossing zal een complexe militaire vliegbasis bedienen met vliegtuigtypes variërend van straalja-
gers tot helikopters. Saabs r-TWR (remote Tower) is de eerste militaire digitale torenoplossing die vol-
ledig operationeel is in de NAVO en is gecertifi ceerd door de Duitse Militaire Luchtvaart Autoriteit
(LufABw). n
SLING CELLSIUS
Een door studenten van de Zwitserse Edgenössi-
sche Technische Hochschule Zürich (ETH) aange-
paste Sling TSi heeft een succesvolle eerste test-
vlucht uitgevoerd. Het toestel wordt aangedreven
door een elektromotor met een piekvermogen
van 110 kW (150 pk) en 75 kW (102 pk) conti-
nu. De voeding van deze 40 kg zware motor
wordt verzorgd door een accupakket dat uit 2.394
cellen bestaat, een gewicht heeft van 240 kg en een capaciteit van 50 kWh. Op een enkele lading
kan tot 200 km worden gevlogen bij een kruissnelheid van 160 km/h. Het toestel heeft een MTOW
van 950 kg bij een iets grotere spanwijdte van 10,5 m dan het origineel dat 9,54 m meet van vleu-
geltip tot vleugeltip. Het projectteam van de EHT besloot kort voor de eerste vlucht het project om te
dopen tot Cellsius. Enerzijds om daarmee aan te geven dat elektrische aandrijving een manier is om
aan te geven dat het met de klimaatcrisis menens is (Celcius). Anderzijds ook omdat het woordje
‘cell’ staat voor accucellen en mogelijk op termijn ook brandstofcellen (en daarmee waterstof) als
mogelijke aandrijfbron. Ook in Nederland werkt een studententeam aan een ‘alternatief aangedre-
ven’ Sling TSi. n
ROYAL FLYING DOCTOR SERVICE
TRU Simulation + Training Inc. heeft een
Full-Flight Simulator (FFS) verkocht aan de
Australische Royal Flying Doctor Service
(Queensland Section). De FFS zal Level
D-gekwalifi ceerd zijn en ontworpen om
herconfi gureerbaar te zijn ter ondersteu-
ning van training voor de gehele RFDS
King Air-vloot, inclusief de Beechcraft King
Air 260, King Air 350 en de in 2021 be-
stelde King Air 360. De King Air FFS zal
worden uitgerust met Collins Aerospace
Pro Line Fusion avionica en zal het REAL-
Feel-controlelaadsysteem van TRU bevat-
ten, wat een uitermate realistische vlieger-
varing oplevert. De volledige vluchtbewe-
ging van de simulator integreert TRU’s RE-
ALCue-systeem, met een elektrische be-
wegingsbasis met 60-inch actuators. Om
een realistische trainingsomgeving te creë-
ren, is het visuele systeem uitgerust met
high-defi nition projectoren op een scherm
van 200 x 40 graden. n
KING AIR 360
De politie van Queensland heeft vijf Beech-
craft King Air 360 turboprops besteld die in
2023 geleverd moeten worden. De toestel-
len krijgen een hoger startgewicht dan stan-
daard, een vrachtdeur en opties voor een
groter bereik. Ook worden ze voorzien van
een gravelkit en een ‘stoeltransportconfi gu-
ratie met hoge dichtheid.’ De King Air-vloot
zal de politiemissie van Queensland onder-
steunen met een breed scala aan missierol-
len. Sinds 1964 zijn er meer dan 7.700
Beechcraft King Airs geleverd. Deze wereld-
wijde vloot heeft in 58 jaar de 62 miljoen
vlieguren overschreden. n
S7 AIRLINES
S7 Airlines heeft van het Kremlin toestemming gekregen om twee gehuurde Boeings van het type
737 MAX 8 terug te geven aan de Air Lease Corporation en Aviation Capital Group. De toestellen
zullen door piloten van S7-dochter Globus naar Turkije worden overgevlogen. Na teruggave van
beide Boeings telt de vloot van de Siberische luchtvaartmaatschappij nog 85 vliegtuigen waaron-
der Embraer 170’s (15), Airbussen van het type A320ceo (14), A320neo (28), A321ceo (7),
A321neo (8) en Boeings van het type 737-800 (15). n
TEXTRON AVIATION
VRM SIMULATOR
Na Zwitserland en Noorwegen is Duitsland het derde land waarin een EASA-gecertifi ceerde Airbus
H125 FTD Level 3 in gebruik is genomen. De simulator is geleverd aan helikopteroperator Meravo
Helicopters die op Flugplatz Oedheim tevens vliegopleidingen aanbiedt. De bijzondere motion simu-
lator maakt gebruik van Virtual Reality (VR) waarbij met een helm mounted Varjo VR-3 display zowel
de cockpit als de omgeving wordt gesimuleerd. Hiermee kunnen piloten credits verwerven voor het
bewijs van bevoegdheid als beroepsvlieger CPL(H) en typebevoegd-verklaringen, en bekwaamheids-
proeven uitvoeren. In tegenstelling tot vluchten met een echte helikopter kan de training onafhanke-
lijk van het weer en het tijdstip van de dag worden gepland. De door VRM ontwikkelde simulator
vertegenwoordigt de helikopters van de AS350/AS355/H125-familie van Airbus Helicopters. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 18-10-2022 13:11