PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021 69
In deze Y-fase moeten 140-160 van civiele verkeersvliegtuigen afgeleide
tankers worden geleverd waarbij vanaf 2029 twaalf tot vijftien toestellen
per jaar bij de luchtmacht moeten arriveren.
KC-X-fase
In de eerste KC-X-fase werden door de USAF bij boeing 179 KC-46A Pe-
gasus tankers besteld ter vervanging van snel verouderende boeing KC-
135 Stratotankers. oorspronkelijk viel de keuze op de door eADS/
northrop Grumman aangeboden KC-45A (lees: de A330 mrTT) maar
na het nodige lobbywerk van boeing ging deze klus in 2011 naar de
Amerikaanse fabrikant die een aangepaste versie van de kleinere 767
naar voren had geschoven. maar door talrijke aanloopproblemen duurde
het nog tot januari 2019 voordat de eerste Pegasus aan de Amerikaanse
luchtmacht kon worden overgedragen. verwacht wordt dat het toestel
pas in 2023 volledig operationeel inzetbaar zal zijn.
LMXT
De nu geïntroduceerde LmXT is het gevolg van samenwerking tussen
Airbus en ditmaal het Amerikaanse Lockheed martin (Lm) die hierover
sinds 2018 achter de schermen gesprekken voeren. Die gesprekken re-
sulteerden in de mogelijkheid om een geavanceerde uitvoering van de
Airbus A330 multi role Tanker Transport (mrTT) te ontwikkelen. Dat
toestel is inmiddels door dertien landen wereldwijd (waaronder ook ne-
derland) geselecteerd en gecertificeerd voor het bijtanken van de F-35A,
F-22, F-16, A-10, b1-b, C-17, e-3, e-7, F-15 en P-8A.
De missieduur van de LmXT kan oplopen tot 19,5 uur. bovendien zal
deze variant 123 ton brandstof mee kunnen nemen, tegen 111 in de
A330 mrTT in zijn huidige vorm. Daardoor kan het toestel volgens Lm
op 2.000 nm (3.704 km) van de thuisbasis zestig procent meer brand-
stof overtanken dan een KC-46A. op 3.000 nm (5.556 km) van huis
kan de LmXT zelfs 150 procent meer afleveren dan de boeingvariant.
volgens Lm voldoet deze LmXT daardoor nu al aan alle huidige en toe-
komstige (luchtmacht)eisen waarbij het grote vliegbereik, de fly-by-wire
boom in combinatie met het automatische air-to-air refueling (A3r) sys-
teem en de geavanceerde camerasystemen veruit superieur zijn. Wat
volgens Lm ook opgeld doet voor de geavanceerde datalink- en com-
municatiesystemen. bovendien kan het toestel dankzij het open Joint
All-Domain Command and Control 2-systeem snel interoperabel worden
met de systemen van andere luchtmachten.
WerKgeLegenheid
Wanneer de Amerikaanse luchtmacht de LmXT selecteert, leidt dit even-
eens volgens Airbus en Lm tot hoogwaardige Amerikaanse (high-tech)
werkgelegenheid voor bestaande en nieuwe toeleveranciers. rond 2030
zal de competitie opnieuw losbarsten omdat dan in de KC-Z-fase geke-
ken zal worden naar een vervanger van de zestig tussen 1979 en 1987
geleverde driemotorige KC-10 extender-tankers.
Lockheed Martin (LM) heeft de LMXT geïntroduceerd in een reactie op het U.S. Air Force (USAF) KC-Y-
programma waarin gezocht wordt naar een nieuw tanker- en transportvliegtuig. Dit KC-Y-programma is
de tweede fase in het U.S. Air Force-tankerprogramma.
bijschrift
De voorlopige specificaties.
LoCKheed MarTin: a330 ideaaL TanKvLiegTuig
MiLiTAire OnTwiKKeLingen Door: ruud vos – Foto’s: Lockheed martin
??
? ?
??
??
De LmXT borduurt voort op de A330 mrTT.
69_lastminutemilitairlmxt.indd 69 19-10-21 13:21