Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2021

64 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021
in de praktijk gevoelig te zijn voor corrosie bij het gebruik boven zee.
De belangrijkste taak waarvoor de Atlantic wordt ontworpen, is de bestrijding
van onderzeeboten en oppervlakteschepen. neventaken zijn search and
rescue, het leggen en opsporen van mijnen en langeafstandverkenning. De
Atlantic kan acht ASW (Anti Sub marine) torpedo’s of twaalf dieptebommen
of twee Am.39 exocet-raketten intern in het bommenruim meevoeren. De
Franse Atlantique ATL2’s zijn uitgerust met nieuwe elektronica en sensoren.
FrAnSe ActieS
In 1987 werd een speciale SIGInT (Signals Intelligence) Atlantique uit-
gerust als vliegend hoofdkwartier tijdens de operatie ‘epevier’; een Fran-
se interventie tegen Libische militaire eenheden die buurland Tsjaad bin-
nenvielen. De Atlantique onderschepte alle communicatie, die
vervolgens werd gedecodeerd en vertaald en gebruikt om aanvallen op
de Libische eenheden met grote nauwkeurigheid aan te vallen. In 2009
namen Atlantiques vanaf Dakar en Senegal deel aan een internationale
zoektocht van een gecrasht Air France vliegtuig.
Tijdens de operatie ‘Serval’ in 2013 opereerde Franse Atlantique-2’s als
grondaanvalsvliegtuigen boven noord-mali. verschillende lasergeleide
GbU-2 bommen werden geworpen op jihadisten die de malinese rege-
ring omver wilden werpen. In 2015 opereerden Atlantique-2’s tijdens de
operatie ‘Chammal’ tegen de Islamitische Staat van Irak en de Levant
(ISIL) strijdkrachten. op 19 augustus van dat jaar gooide een Atlanti-
que-2 met twee mirage 2000’s een GbU-12 op het commando- en
controlegebouw. Toen de Franse militaire operaties werden uitgebreid in
september, voerden de Atlantiques vanaf bases in de verenigde Arabi-
sche emiraten verkenningsmissies uit over afstanden die te groot waren
voor de Dassault rafale.
MArineFlieger
Tussen 1963 en 2005 opereerde de Duitse marinefl ieger met een vloot
van Atlantics. een deel werd gemodifi ceerd voor SIGInT-werk vanaf de
basis nordholtz. Tijdens de Koude oorlog vlogen de Atlantics gewoonlijk
over de baltische Zee en langs de grens met oost-Duitsland. vaak had-
den ze, naast de Duitse bemanning, Amerikaans en engels intelligence
personeel aan boord. In de jaren negentig werden Duitse Atlantics ge-
bruikt om toe te zien op het verenigde naties-embargo op Joegoslavië
en voor verkenningsvluchten tijdens de Kosovo-oorlog in 1999.
In 1992 overwoog de Duitse regering om de Atlantic te vervangen door
de Atlantique-2, maar in 1966 werd besloten tot een life-extension-pro-
gramma om nog een decennium mee te kunnen. Uiteindelijk werd be-
sloten om de Atlantics te vervangen door tweedehands Lockheed ori-
ons die gekocht werden van nederland.
itAliAAnSe AtlAnticS
De eerste van achttien Italiaanse breguet Atlantics arriveerde op 27 juni
1972 op de basis Sigonella. Tijdens de 45 jaar die de Atlantics in dienst
waren, opereerden ze meestal boven de middellandse Zee om de Itali-
aanse kust te beschermen, maar ze namen ook deel aan internationale
missies. Ze vlogen vanaf alle belangrijke europese militaire bases en an-
dere plaatsen, zoals marokko, Groenland, egypte, de vS, Canada, Liba-
non, verenigde Arabische emiraten etc. en landden zelfs in 1997 op de
noordpool. op 18 oktober 2018 landde de laatste operationele Atlantic
op de kust van het bracciano-meer om in het museo Storico Aeronauti-
ca militare te vigna di valle ten noorden van rome te worden geplaatst.
PAkiStAn
In 1973 kocht Pakistan drie Atlantiques van Frankrijk. In 1999 schond
een Atlantic van de Pakistaanse marine, al dan niet per ongeluk, het
luchtruim van India tijdens het aftasten van de Indiase defensie. Het toe-
stel werd door Indiase miG-21FL-jagers onderschept en nadat het de in-
structies om te landen had genegeerd, werd het neergeschoten. na 36
jaar dienst te hebben gedaan werden de laatste Pakistaanse Atlantics
buiten dienst gesteld in september 2012.
neDerlAnDSe PechVogelS
Toen op 8 oktober 1968 het vliegdekschip de ‘Karel Doorman’ buiten
dienst werd gesteld, ontstond een gat in de verkennings- en onderzee-
bootbestrijding in het oostelijk deel van de Atlantische oceaan, een nA-
vo-taak die aan nederland was toegewezen. voor deze taak hadden de
Grumman Trackers van de marine Luchtvaartdienst (mLD) een te kleine
actieradius. Door de regering werd, in het kader van het europees den-
ken, de Franse breguet Atlantic gekozen, hoewel de marine een voor-
HIstorIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
Franse breguet 1150 Atlantique. (Foto: Ad Jan Altevogt)
Kijkje in de cockpit en in de cabine. mLD-neptunes begeleiden hun opvolger.
62-63-64-65_breguetatlantic.indd 64 19-10-21 13:20