Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021 5
Het nederlandse luchtvaartregister telde op 1
oktober 2021 ruim 4.450 opgetekende lucht-
vaarttuigen. Daaronder bevonden zich niet alleen
vier elektromotoraangedreven Pipistrels maar
ook tien Light Sport Aircrafts, 27 very Light Air-
crafts, 31 een- en tweemotorige turboprops, 47
een- en tweemotorige ‘dieselvliegtuigen’, 79 heli-
kopters, 176 micro Light Aircrafts, 212 zelfge-
bouwde vliegtuigen, 247 Powered parachutes
(paramoteurs), 277 Large Aeroplanes (turbofan
aangedreven), 406 ballonnen, 416 een- en
tweemotorige General Aviation vliegtuigen, 612
(motor)zwevers en ruim 1.900 geregistreerde
remotely Piloted Aircraft Systems (rPAS), dan
wel drones. De getallen zijn natuurlijk een mo-
mentopname en muteren regelmatig (zie daar-
voor pagina 61, de maandelijkse rubriek register
nederland).
Wat in bovenstaand overzicht direct opvalt, is dat
het bij de hekkensluiter en koploper om elektro-
motoraangedreven luchtvaartuigen gaat. Wat ook
opvalt, is dat met de helft van deze nederlandse
velis electro’s enorm veel gevlogen wordt door
de e-Flight Academy. Daar werd medio oktober
de duizendste elektrische take-off vanaf Teuge
opgetekend in nog geen half jaar tijd…
Wat direct leidt tot de vraag waar we over vijf jaar
zullen staan. ongetwijfeld zal dan het aantal
rPAS weer fors zijn toegenomen. evenals het
aantal elektromotoraangedreven vliegtuigen.
Want tegen die tijd zijn de eFlyers 2 en 4 van
bye Aerospace ongetwijfeld gecertificeerd en
toegevoegd aan de lesvloot van de KLm Flight
Academy. en in 2026 zullen waarschijnlijk ook
de eerste elektromotoraangedreven Diamond
eDA40’s gearriveerd zijn. en mogelijk ook de eer-
ste britse electron Aviation-varianten die vanaf
eelde zullen gaan vliegen.
en dan hebben we het nog niet eens gehad over
Urban Air mobility (UAm) ecosystemen die met
electrical vertical Aircrafts (evA’s) gaan vliegen.
Die ontwikkelingen spelen zich in nederland nog
in de luwte af, maar mondiaal gaat het razend-
snel getuige niet aflatende orderstromen.
De verduurzaming zal dus rond 2026 ook zicht-
baar worden in het aantal geregistreerde lucht-
vaartuigen. en in het verlengde daarvan mogen
we ons ook alvast redactioneel gaan voorberei-
den op een mogelijke verbreding van het aantal
onderwerpen en andersoortige testvluchten
waarvan in dit magazine verslag zal worden ge-
daan. ook al benieuwd hoe de ‘register-toptien’
er in 2026 uit zal zien?
Duurzame(r) luchtvaart?
In 2026
zullen
we het
weten!
Ontwikkeldingen
34 nieuw avionicaplatform Anthem biedt fulltime connectie
Ontwikkelingen
32 Albatross zoekt perfecte vlucht Zo efficiënt mogelijk vliegen
49 Duurzaam vliegen Schoon vliegen is de toekomst
Reisverslag
52 Helisafari 2021 vijf landen met acht helikopters
Statusreport
24 Spirit of innovation recordvliegtuig met elektromotoren
31 Sonex Aircraft High Wing nieuwe variant van kitproducent
48 Cessna Citation Gen2 opwaardering van zakenjets
59 UZGA-UTS 800 russische kopie Diamond Dart 450
En verder
70 volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
42 Honderden oudere C42’s,
gemaakt door Comco Ikarus uit Duits-
land, zijn nog steeds geregistreerd en
vliegen nog dagelijks betrouwbaar
rond. Maar nieuwe ultralightvarianten
hebben de afgelopen decennia een
enorme sprong voorwaarts gemaakt
en hun prestaties zijn aanzienlijk
beter. Dit roept bij de bestaande ei-
genaren de wens op om hun oudere
vliegtuigen te moderniseren. Maar
hoe voer je zo’n make-over legaal uit?
35 Air France-KLM heeft de eerste van zestig bestelde Air-
bus A220-300’s eind september 2021 tijdens een ceremonie op
Paris Charles-De-Gaulle Airport officieel in gebruik genomen.
Met de komst van het als ‘Le Bourget’ gedoopte toestel werd
een vlootvernieuwing in gang gezet die in 2025 moet zijn vol-
tooid en waarbij Airbussen van het type A318, A319 en A320
worden vervangen.
Door: ruud voswww.pilootenvliegtuig.nl
62 Het opsporen en bestrijden van onderzeeboten is al
sinds de Eerste Wereldoorlog een van de belangrijkste taken
van de maritieme mogendheden. In de jaren vijftig werden
die taken vervuld door de in Frankrijk gebouwde tweemo-
torige Breguet 1150 Atlantic die daarbij als wachter over de
Atlantische Oceaan optrad en deze taak tot ver na de eeuw-
wisseling met verve vervulde. Zo ook bij de Nederlandse
Marine Luchtvaartdienst.
04-05_inhoud.indd 5 19-10-21 13:05