48 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2021
Beide zakenjets kregen een interne ‘make-over’ waarbij copiloten in de
M2 ruim 7,5 cm meer beenruimte tegemoet kunnen zien in hun Gar-
min G3000 cockpit. Daarnaast kunnen klanten nu kiezen uit vier eigen-
tijdse interieuropties. Ook werden voor de cabinevloer- en wanden meer
duurzame en eenvoudiger te reinigen materialen geselecteerd. Slim is
ook de aangepaste rugleuning van een zijdelings geplaatst cabinestoel-
tje. Daarvan wordt de rugleuning in de praktijk vaak neergeklapt om er
bagage op neer te leggen. Om beschadigingen van het leer te voorko-
men is de rug nu versterkt met een harde achterkant. Nieuw zijn ook
verlichte bekerhouders en de mogelijkheid draadloos op te laden. Daar-
naast kan in iedere stoel een USB-A-poort worden aangetroffen, terwijl
ook USB-C-poorten voorhanden zijn. De M2 Gen2 gaat 5,85 miljoen
dollar kosten en wordt leverbaar vanaf het eerste kwartaal van 2022.
Cessna leverde sinds 2013 ruim 200 M2’s af die op FL410 (12.497 m)
een kruissnelheid van 404 kts (750 km/h) kunnen aanhouden. Het toe-
stel wordt aangedreven door twee FJ44-1AP-21 turbofans en kan maxi-
maal zeven passagiers vervoeren over 1.540 nm (2.870 km).
560 XLS GEN2
Ook de sinds 2011 leverbare midsize 560 XLS (ruim 230 geleverd)
werd opgewaardeerd tot Gen2. Het toestel zal in de toekomst met
een verlichte trap en een geluidwerend scheidingsgordijn tussen entree
en cabine geleverd worden. Daarnaast zijn nieuw ontworpen stoelen
voorzien van een draadloos te bedienen cabinemanagementsysteem,
een Bongiovi geluidsinstallatie, alsmede touchscreen moving map-
monitoren. Ook hier USB-A- en USB-C-poorten, maar dan in iedere
stoel en de mogelijkheid op de rugleuning van het tweezitsbankje baga-
ge te vervoeren. Volgens Textron wordt het merendeel van de in de ver-
nieuwde cabine te gebruiken materialen duurzaam geproduceerd en
is biologisch afbreekbaar. De XLS Gen2 komt in het tweede kwartaal
van 2022 beschikbaar voor 15,5 miljoen dollar. Het toestel biedt plaats
aan maximaal twaalf passagiers, maar heeft bij een bezetting met vier
passagiers en twee piloten een vliegbereik van 1.854 nm (3.434 km)
bij een maximale kruissnelheid van 441 kts (817 km/h) op FL450
(13.716m).
Cessna’s moederbedrijf Textron is bezig met het opwaarderen van vliegtuigen in hun portfolio. Nadat al
eerder de King Air turboprops werden gemoderniseerd tot 260 en 360, veranderde februari 2021 ook de
Cessna Citation CJ4 in een Gen2-variant. Recent verwierven ook de Citation M2 en XLS dit predicaat.
Bijschrift
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Textron Aviation
??
? ?
??
??
MODERNISERINGSSLAG CESSNA CITATIONS
Cabine M2 Gen2.
48_cessnagen2.indd 48 19-10-21 13:13