Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021 33
“Air Traffi c Control gaf ons een kruishoogte van 28.000 voet (8.534 m)
op deze vlucht van een uur. We moesten de juiste balans vinden tussen
heel hoog gaan of lager blijven. maar het belangrijkste is dat we een
continue daling konden volgen tot aan Toulouse, zonder dat we de mo-
toren moesten aanspreken. Alleen al op die manier hebben we – schat
ik – zo’n veertig kilo brandstof bespaard”, legt Lafontan uit. De uiteindelij-
ke brandstofbesparing was volgens hem vijf procent vergeleken met een
‘standaard’ vlucht. zeven tot tien procent besparing moet zeker mogelijk
zijn.
MoeIlIjK GoeD te DoeN
Continuous Descent Approach is niet nieuw, geeft Lafontan toe. “We
doen het vaker, maar het moeilijke is om het goed te doen. nu is het
gemakkelijker omdat er vanwege de coronacrisis minder verkeer is. maar
lukt dat ook als het luchtverkeer weer terug is op het oude niveau? bij
AF7518 lukte het omdat we een perfecte coördinatie hadden tussen de
verschillende verkeersleiders. ook voor hen vergt een perfecte vlucht
meer afstemming.”
volgens Lafontan zou Air France jaarlijks 10.000 ton brandstof kunnen
besparen, als de vloot op Parijs Charles de Gaulle altijd volgens het CDA-
boekje zou kunnen vliegen. ook satellietnavigatie of Precision based na-
vigation (Pbn), zoals onlangs is ingevoerd door Luchtverkeersleiding ne-
derland (LvnL), zal volgens Lafontan zeker helpen om perfecter te
vliegen en Co2-emissies te verminderen.
Dat het niet lukt om altijd optimaal te vliegen, heeft volgens Lafontan
drie redenen: “Ten eerste, het ontwerp van het luchtruim nabij de lucht-
havens. De tweede reden is de training van de verkeersleider. en de
derde is de afstemming van de systemen van de verkeerleider en die in
het vliegtuig zelf. Als je een 100 procent perfecte vlucht wilt hebben,
dan moeten eerst de blokkades op deze drie gebieden worden over-
wonnen.” Daarbij gaat het volgens hem vooral om technische belemme-
ringen en regelgeving maar ook om de politieke onwil, al spreekt hij zich
daar niet over uit.
4D-tbo
Als het om toekomstige technologie gaat, kijkt Albatross naar vierdimen-
sionaal vliegen, ofwel Four Dimensional Trajectory-based operations
(4D-Tbo). naast hoogte, breedte- en lengtegraad berekenen de boord-
systemen ook de tijd en geven aan de verkeersleiding door wanneer
een vliegtuig een baken of waypoint passeert. Dit helpt de verkeerslei-
ding om bij veel aanbod nauwkeuriger te bepalen hoe de vliegtuigen
moeten worden afgehandeld, welke kunnen dalen en welke nog langer
op hun effi ciënte hoogte kunnen blijven. op het juiste moment afdalen
scheelt brandstof, tot tien kilo per vlucht of voor de gehele europese
vloot 65.000 ton per jaar.
4D-Tbo is nog in ontwikkeling, waarbij Airbus nauw betrokken is. De fa-
brikant biedt al wel Descent Profi le optimisation (DPo) aan voor de
A320 en A330. met een aanpassing in de software van het fl ight ma-
nagement system zorgt DPo ervoor dat de afdaling niet te vroeg wordt
ingezet, zodat de motoren in kruisvlucht zo lang mogelijk optimaal pres-
teren. Tijdens een continue afdaling draaien ze stationair of idle. Tijdens
de Airbus Summit maakte LATAm bekend zo’n tweehonderd A320’s uit
te rusten met DPo. Dat levert per jaar per A320 zo’n honderd ton kero-
sinebesparing op, ofwel 60.000 ton per jaar minder Co2-uitstoot voor
de hele Airbus-vloot.
AlbAtross-VluchteN
De afgelopen maanden zijn er al diverse Albatross-vluchten uitgevoerd,
zegt Lafontan. “enkele ervaringen met het project, zoals het gebruik van
één motor tijdens taxiën en het optimaal klimmen, zijn ook al ingevoerd
op langeafstandsvluchten, maar die vallen buiten Albatross.” ook buiten
bijschrift
??
? ?
??
??
Captain Laurent Lafontan. effi ciënt verlopen vlucht AF7518.
het project zoeken luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleiders zelf
naar verbetering. zo heeft etihad begin vorig jaar met de boeing 787
‘Greenliner’ diverse ecoFlights uitgevoerd om optimale vluchten te kun-
nen testen. eind volgend jaar worden de resultaten van Albatross be-
kend. Air France vliegt nu al zoveel mogelijk alsof elke vlucht een Alba-
tross-vlucht is, zegt Lafontan. Tel daarbij het gebruik van duurzame
brandstoffen, en de netto-uitstoot van vliegen kan omlaag. vliegen vol-
gens de Albatross-methode moet straks de standaardmethode worden,
zegt SeSAr-program manager Philippe Lenne. “De techniek is er, nu
moeten we gaan invoeren”, voegt Airbus program manager ATm mattia
nurisso eraan toe. “Het wordt niet eenvoudig, maar de druk van de
‘groenen’ dwingt ons ertoe.”
DSnA-directeur Florian Guillermet stelt: “We hebben nu een nieuwe ge-
neratie van zuinige vliegtuigen. Het zou heel jammer zijn als we hiervan
niet kunnen profi teren vanwege belemmeringen in de verkeersleiding.
We kunnen deze verbeteringen realiseren, maar alleen als de verschil-
lende aanbieders van luchtverkeersleiding echt gaan samenwerken.”
32-33_albatross.indd 33 19-10-21 13:09