Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2021

18 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021
INDuSTrIE Door: ruud vos – Foto’s: fabrikanten
dassauLt aViatioN
Falcon 10X
De Amerikaanse
getallensymboliek
doet geen opgeld
bij de Dassault Fal-
con-reeks. Want
dan zouden de
nieuwe 10X en 6X
een vliegbereik
moeten krijgen respectievelijk van 10.000 nm (18.520 km) en
6.000 nm (11.112 km). Eerder moet gedacht worden aan 7.500
nm (13.890 km) bij de 10X en 5.500 nm (10.186 km) voor de 6X.
In Las Vegas werd een 10X-mock-up in schaal 1:1 getoond zodat
potentiële klanten de ruimte aan boord konden ervaren in de
ruim twee meter hoge en 2,74 m brede cabine. Piloten werden
evenmin vergeten zodat zij in de ruim uitgevallen cockpit alvast
even konden ruiken aan de nieuwe neXus-toepassingen of het
volledig digitale Falcon Smart Throttle besturingsysteem. De 10X
krijgt bovendien als eerste Falcon een ‘automatic recovery mode’
waarbij het toestel met een druk op de knop weer uit een onge-
wenste ‘upset’ kan worden gehaald.
Voor de 6X eenzelf-
de mock-up-ver-
haal met dit ver-
schil dat waar de
10X nog op de te-
kentafel staat, de
6X (met momen-
teel drie vliegende
prototypes) in 2022 op de markt moet komen. Inclusief Dassaults
revolutionaire Digital Flight Control System.
Falcon 8X
Dat zelfs het beste
nog verbeterd kan
worden, werd aan-
getoond in de al
langer leverbare
Falcon 8X die 6.450
nm (11.945 km)
kan overbruggen.
Met subtiele veranderingen in het ontwerplijnenspel voor nog
meer ruimtelijke ervaring, nieuwe ledverlichting en het Innovative
Cabin System voor de draadloze bediening van vrijwel alles, moe-
ten vlieggasten zich wel op hun gemak voelen in deze Falcon
‘avant la lettre’.
Om de productie van al dit fraais mogelijk te maken, heeft Das-
sault Aviation in Bordeaux-Mérignac een nieuwe fabriek in ge-
bruik genomen met een oppervlakte van 26.000 m2. In dit onder-
komen worden zowel civiele als militaire (bouw)activiteiten ont-
plooid. Ook zullen een aantal werkzaamheden die nu nog in
Saint-Cloud onder de rook van Parijs worden verricht, naar Bor-
deaux worden verplaatst. In het gebouw bevinden zich naast het
Falcon Command Center en een auditorium ook negen projectbu-
reaus, 24 modulaire opgebouwde werkruimtes en 1.650 werksta-
tions. rond de fabriek zijn 500 bomen geplant terwijl op de ‘groe-
ne’ daken 1.400 zonnepanelen zijn geplaatst.
guLfstream aerospaCe
G400
Dat marktaandelen in het
super mid-size en large
cabin segment niet te ver-
smaden zijn, werd duide-
lijk bij Gulfstream dat haar
modelpalet uitbreidde
met twee nieuwe zaken-
jets, de G400 en G800.
De G400 werd daarbij vir-
tueel gepresenteerd en als ‘tussenmodel’ tussen de G280 (3.600
nm-6.667 km) en G500 (5.300 nm-9.816 km) gepositioneerd.
Het nieuwe model staat voor 34,5 miljoen dollar in de catalogus,
moet in 2025 op de markt komen en krijgt 60 kN sterke Pratt &
Whitney PW812GA turbofans. In een 11,07 m lange cabine met
tien ovale ramen kunnen 9-12 passagiers vervoerd worden over
een afstand van 4.200 nm (7.778 km) bij een kruissnelheid van
Mach 0.85 (904 km/h). Het 26,29 m lange toestel krijgt een span-
wijdte van 26,31 m en wordt 7, 72 m hoog bij een MTOW van
31,683 kg. Wordt op FL410 (12.497 m) gevlogen, dan komt de ca-
binedruk in de G400 overeen met een hoogte van 992 m terwijl
die in de G800 rond de 889 m zal bedragen.
G800
De G800 kon bij de intro-
ductie al in levenden lijve
bekeken worden. Het toe-
stel moet op termijn de
opvolger van de succesvol-
le G650(Er) (bijna 500
geleverd) worden en in
2023 op de markt komen.
Dankzij in het Duitse Da-
helwitz gebouwde en
81.20 kN sterke rolls-roy-
ce Pearl 700 turbofans
wordt voor de G800 bij
Mach 0.85 (904 km/h)
een vliegbereik van 8.000
nm (14.816 km) voorzien.
Wordt met een snelheid van Mach 0.90 gevlogen, dan komt het toe-
stel met een enkele tankvulling 7.000 nm ver (12.964 km). De cabi-
ne telt zestien ovale ramen, kan in vier zones ingedeeld worden en
biedt plaats aan maximaal negentien vlieggasten. Wordt voor een in-
deling met drie zones gekozen, dan kunnen vijftien passagiers mee.
Gulfstream nam bij de G800 de cabinematen van de G650(Er)
over, maar maakte daarnaast gebruik van veel elementen uit de al
even nieuwe G700. Zo krijgt het toestel een lengte van 33,48 m
terwijl de cabine 14,27 m lang is (vergeleken met de G700 in bei-
de gevallen 3,08 m korter). Daarnaast is de spanwijdte identiek:
31,39 m. Vooreerst is een MTOW van 47.899 kg voorzien. Piloten
krijgen zowel in de G400 als G800 de beschikking over een Sym-
metry Flight Deck met tien displays, sidesticks en het Predictive
Landing Performance System (PLPS) dat ook in de G500 (sinds
september 2018 meer dan vijftig geleverd), G600 (sinds augustus
2019 vijftig geleverd) en nieuwe G700 te vinden is (wie zo’n toe-
stel wil bestellen, moet overigens geduld hebben omdat de pro-
ductie al tot 2025 is uitverkocht). De prijs? 71,5 miljoen dollar.
De G400 komt in 2025 op de markt.
De G800 gaat de G650(er) opvolgen.
16-17-18-19_nbaa-bace2021-2.indd 18 19-10-21 13:06