Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2021 11
aiRBus
aiR lease coRPoRation
De Amerikaanse Air Lease Corporation en de nieuwe nationale Italiaanse luchtvaartmaatschappij
ITA hebben een leasecontract getekend voor niet minder dan 31 nieuwe vliegtuigen van het ty
pe A220 (15), A320neo (2) A321neo (9) en A330900neo (5) die tussen de tweede helft
van 2020 en begin 2025 bij ITA ondergebracht zullen worden. Daarnaast is een principeover
eenkomst gesloten voor nog eens meerdere Airbussen: A330900 neo (10), A220 (7) en
A320neo (11) die na 2025 geleverd zouden moeten worden. ITA is de opvolger van Alitalia dat
op 15 oktober 2021 definitief uit de boeken werd geschrapt. n
BeechRaFt KinG aiR 260/360/360eR
De european Aviation Safety Agency (eASA)
heeft Textron Aviation groen licht gegeven om
zowel de in december 2020 aangekondigde
King Air 260 als de in augustus 2020 geïntro
duceerde King Air 360/360er te verkopen.
De King Air 360 kan tot negen passagiers ver
voeren (in de 360 er kunnen er tot vijftien
mee). volgens Textron Aviation komt de druk
in de cabine op FL270 (8.230 m) overeen
met een buitendruk op 1.817 m, zo’n tien pro
cent lager dan in de huidige King Air 350. bij
de King Air 260 zijn zowel in de cockpit als de
cabine de laatste technologische ontwikkelin
gen toegepast. n
c295
Het Indiase Cabinet Committee on Security
(CCS) heeft groen licht gegeven voor de
aankoop van 56 C295 transportvliegtuigen.
De tweemotorige toestellen moeten bij de
Indiase luchtmacht zestig zwaar verouderde
Hindustan Aeronautics HS 748 Avro’s gaan
vervangen. De eerste zestien vliegtuigen zul
len binnen vier jaar na contractonderteke
ning worden geleverd. Daarna zullen de
overige veertig in India in licentie worden
gebouwd. op termijn wordt een nog groter
aantal C295’s voorzien die mogelijk ook als
multimission maritime Aircraft of als Airbor
ne early Warning and Control kunnen wor
den ingezet. Airbus military verkocht tot op
heden 219 C295’s aan zeventien afnemers.
Daarvan zijn inmiddels 187 geleverd. n
a330-300 P2F
De Ierse leasemaatschappij Avolon heeft een
principeovereenkomst gesloten met de Israel
Aerospace Industries (IAI) Aviation Group
voor de ombouw van A330300’s. IAI mag
daarbij tussen 2025 en 2028 niet minder
dan dertig toestellen van dit type ombouwen
tot A330300 P2F. De vliegtuigen krijgen na
ombouw plek voor 27 pallets op het hoofd
dek, een totale vrachtcapaciteit van 61 ton en
een vliegbereik van 3.500 nm (6.482 km). n
a321neo
Jet2.com heeft een aanvullende order ge
plaatst voor nog eens vijftien A321neo’s,
na een eerste bestelling van 36 vliegtuigen
in augustus van dit jaar. Het totale aantal
van de door de britse luchtvaartmaatschap
pij bestelde A321neo’s komt daarmee op
51. De toestellen zullen worden uitgerust
met een Airspacecabine en krijgen 232
stoelen. n
uPnext
Airbus heeft een Cessna Citation vII zakenjet aangeschaft
die zal worden gebruikt om nieuw ontwikkelde, ultragoed
presterende vleugels in de praktijk te testen. Deze vleu
gels zullen daarbij op schaal aan de zakenjet worden be
vestigd en onder alle vliegomstandigheden worden ge
test. bij de ontwikkeling van nieuwe vleugels wordt uitdrukkelijk gekeken naar de manier waarop
adelaars vliegen die hun vleugels onder alle omstandigheden optimaal gebruiken. Daarbij wordt
door Airbus gedacht aan het inbouwen van sensoren die windvlagen detecteren, popup spoi
lers of platen die loodrecht op de vleugels kunnen openklappen tijdens een vlucht. ook wordt
gedacht aan multifunctionele vleugelvoorranden die het vleugeloppervlak tijdens een vlucht
kunnen vergroten of verkleinen. Airbus heeft hiervoor een aparte afdeling opgericht om dergelij
ke vliegproeven mogelijk te maken. Upnext is onderdeel van de Airbusplannen om de Co2uit
stoot stapsgewijs te verkleinen. n
cityaiRBus nextGen
Airbus heeft tijdens de AirbusSummit het
nieuwe ontwerp van de elektromotoraange
dreven CityAirbus gepresenteerd. Deze City
Airbus nextGen is een electrical vertical Take
off and Landing (evToL) luchtvaartuig dat
wordt aangedreven door acht elektromotoren
van elk 100 kW (136 pk) die elk twee ducted
propellers aandrijven en gevoed worden door
accu’s met een totale capaciteit van 110 kWh.
Het toestel moet op termijn autonoom vlie
gend vier passagiers kunnen oppikken en af
zetten. Gemikt wordt op een kruissnelheid
van 120 km/h bij een vliegbereik van 80 km.
volgens Airbus wordt de evToL fluisterstil: 65
db(A) wanneer het toestel vliegt en minder
dan 70 db(A) in de landing. Het toestel zal
gecertificeerd worden onder de eASA SC
vToL enhanced Category regelgeving. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 19-10-21 11:29