Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 9
KuStWacht
Het Canadese PAL Aerospace (PAL) mag in sa
menwerking met Jet Support op Schipholoost
twee DHC Dash8 turboprops gaan aanpassen
aan de nederlandse missieeisen. beide be
drijven werden begin augustus 2020 door het
nederlandse ministerie van Defensie als win
naar van een tender aangewezen en werden
daarmee de leverancier van de nieuwe neder
landse kustwachtvliegtuigen. In het voorjaar
van 2022 moet beide Do228’s waarmee de
Kustwacht haar maritieme verkenningspatrouil
les uitvoert, vervangen worden door de
Dash8 turboprops. n
België
Sonaca aiRcRaFt
De Camargue Aeroclub heeft bij Sonaca Air
craft een Sonaca 200 Trainer new Genera
tion (nG) besteld. Het nightvFr uitgeruste
vliegtuig heeft Garmin Gi 275 digitale instru
menten die in de klassieke Topstelling in het
panel zijn aangebracht. Daarnaast is sprake
van een digitaal motorbewakingssysteem. De
200nG zal worden ingezet naast twee 120
pk sterke robin Dr400’s en een Dr400 met
160 pk motor voor het brandschot.
Kort daarna klopte ook de Zwitserse vlieg
club en vliegopleider motorfluggruppe
Zürich (mFGZ) bij Sonaca aan om er twee
vFr gecertificeerde Sonaca 200 Trainer Pro
varianten te bestellen in het kader van vloot
vernieuwing. beide toestellen zullen na leve
ring in juli 2021 door mFGZ zelf worden on
derhouden. bij de onderhoudsafdeling van
mFGZ kunnen ook andere Sonaca’s voor
servicebeurten worden aangeboden. n
nieuWe leSaanPaK
De International Pilot Center Alliance (IPCA) heeft een nieuwe serie ibooks en Apps uitge
bracht die de leercurve van aankomend piloten steiler moet laten verlopen. De in deze
ibooks behandelde PPL (A) theorie voldoet aan de eisen die door de eASA en FAA worden
gesteld en wordt ondersteund met talloze foto’s en schema’s. Daarnaast wordt in de zoge
noemde IPCA video Companion App alle in de boeken behandelde theorie door opleidings
experts met in totaal 28 uur video verdiept. Het IPCA koos voor deze aanpak vanuit de over
tuiging dat het gat tussen enerzijds de theorieopleiding en anderzijds besluitvormingsproces
sen in de cockpit volgens hen nog steeds veel te groot is. Dit wordt niet alleen veroorzaakt
door te weinig theoretische basiskennis, maar ook door een te grote nadruk op het aanleren
van vaardigheden. Daarbij wordt, zeker aan het begin van een vliegopleiding, veel te weinig of
geen aandacht besteed aan het inschatten van risico’s (risk assessment). Door deze combi
natie van factoren wordt de gewenste combinatie van kennis en verantwoord anticiperend
handelen in de cockpit (de zogenoemde ‘correlatie’) zelden bereikt.
Trainingsorganisaties die de IPCA video Companion App willen testen en beoordelen kunnen
deze downloaden in de Apple App Store of Google Play Store. via info@ipca.aero kunnen
vervolgens een username en password worden opgevraagd. Gratis voorbeelden van de eA
SA/FAA Compliant ibooks and Information kunnen via de website van IPCA worden gedown
load. De in 2014 opgerichte IPCA bestaat uit een snel groeiend wereldwijd netwerk van eASA
en FAA Part 141 Approved Flight Training organisations (ATo’s). De organisatie heeft zich ten
doel gesteld piloten vanaf het allereerste begin op een dusdanig hoog niveau op te leiden en
te vormen dat verantwoord doorstromen naar een baan in de cockpit geen obstakel meer
vormt. n
juBileumhuiSje Klm
Traditiegetrouw maakte KLm op haar verjaar
dag op 7 oktober het nieuwe KLmhuisje be
kend. Dit jaar staat de inspiratie voor het Delfts
blauwe huisje dat in de World business Class
aan passagiers wordt uitgedeeld, in ’sHerto
genbosch. Het 800 jaar oude pand ‘Die mari
aen’ (in de volksmond: ‘De moriaan’) is KLm
huisje nummer 101 geworden. De doorslagge
vende reden om voor De moriaan te kiezen, is
omdat het een handelshuis was. bovendien
levert brabant een belangrijke bijdrage aan de
nederlandse economie. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 20-10-20 09:13