Pagina 8 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

8 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
KoninKlijKe luchtmachtWeBPeRiKelen
op www.pilootenvliegtuig.nl kunnen ruim
1.250 links worden aangetroffen die
verwijzen naar aansprekende luchtvaart
videobeelden!
Videotip van de maand
Testvluchten Airbus Albatross one
Wanneer bij een artikel of nieuwsbericht
een of staat, is er een link op de
website te vinden. n
SilVeR Flight
De nieuwe nederlandse luchtvaartmaatschappij Silver Flight gaat met
een Pilatus PC12 vluchten uitvoeren binnen europa. “Het toestel kan
starten en landen op kleine lokale vliegvelden waarmee de uitstoot van
lange autoritten naar grote luchthavens wordt beperkt”, zegt Ceo en pi
loot Kelly otte. “Wij willen hiermee een nieuwe manier
van vliegen introduceren. vliegen kan namelijk veel groe
ner en efficiënter. De overgebleven uitstoot van de PC12
compenseren we daarom standaard voor alle vluchten tot
nul. reizigers krijgen een ‘Cancelation Certificate’ van de
United nations Framework Convention on Climate Chan
ge.” De achtpersoons PC12 kan worden ingezet vanaf elk
vliegveld(je) in nederland voor het vervoer van zakelijke
reizigers, particulieren en (medische) vracht. Silver Flight
biedt vluchten aan die volledig coronaproof zijn. Het toe
stel wordt na elke vlucht grondig gereinigd en gedesinfec
teerd en alle rIvmmaatregelen worden strikt nageleefd.
Het uiteindelijke doel van de nieuwe luchtvaartmaatschap
pij is elektrisch vliegen. n
aPoc aViation
APoC Aviation schafte recent niet alleen een
A320 aan voor ontmanteling, maar nam ook
drie CFm565Amotoren over van PTS Aviation
uit miami. een van deze motoren is nog ver
huurd aan de Duitse charteroperator Condor.
De resterende twee zullen worden toege
voegd aan het portfolio van APoC. APoC richt
te in 2019 naast een motordivisie ook een
motoronderdelendivisie op en heeft momen
teel vier CFm56varianten in de verhuur (ex
clusief de nu gekochte drie). Het bedrijf is
daarbij nog op zoek naar motoren met
2.000+ starts en landingen en nog voldoende
vlieguren voordat revisie noodzakelijk is. n
c-130h heRculeS
Het nederlandse ministerie van Defensie wil
versneld afscheid nemen van de vier C
130H Hercules transportvliegtuigen en deze
vanaf 2026 vervangen, vijf tot zeven jaar
eerder dan de geplande periode 2031
2033. De vliegtuigen zijn in 1992 (twee
nieuwe) en in 2005 (twee gebruikte) aan
geschaft. De oudste van deze vier is gepro
duceerd in 1978, waarmee de technische
en operationele levensduur van dertig jaar al
ruim verstreken is. over een eventuele op
volger wordt nog niet gesproken, wel over
een aantal eisen. Defensie heeft jaarlijks be
hoefte aan ten minste 2.400 vlieguren.
Door daarnaast maximaal aan te sluiten op
een configuratie die internationaal breed ge
voerd wordt, moet de beschikbaarheid van
vliegtuigen en de gereedheid worden verbe
terd. Kwalitatief moet elk vliegtuig op mini
maal 15% biobrandstof kunnen vliegen en
in staat zijn meerdere soorten materieel of
minimaal 60 parachutisten te vervoeren.
Deze lading moet over een afstand van
2.000 nm (3.700 km) naar onverharde en
korte banen gebracht kunnen worden, of
per parachute afgeworpen. De vliegtuigen
moeten daarnaast in staat zijn om (zwaar)
gewonden, die tijdens het luchttransport
high medical care nodig hebben, te vervoe
ren. om wereldwijd ingezet te kunnen wor
den moeten ze beschikken over zelfbe
schermingsmiddelen tegen verschillende
soorten dreigingen. Daarnaast moeten de
vliegtuigen uitgerust zijn met communicatie
en informatievoorzieningen om daarmee
deel te kunnen nemen aan informatie ge
stuurde operaties. n
F-35a
De komst van de twee nieuwste nederlandse F35’s naar vliegbasis Leeuwarden heeft iets
langer op zich laten wachten. Door een probleem in de productie werden ze twee en vier
weken later geleverd. bij het controleren werden afwijkingen gevonden in de lengte van bou
ten waarmee panelen aan het toestel bevestigd zijn. een steekproef bij de Italiaanse produc
tielocatie bracht dezelfde afwijkingen aan het licht. De afwijkingen vormden geen veiligheidsri
sico en de vluchten met de F35 gaan gewoon door. Wel is besloten om alle bewuste pane
len van de productietoestellen in Italië (waaronder de nederlandse An13 en An14) te con
troleren en waar nodig te herstellen. bekeken wordt nog welke inspecties de vier toestellen
die al in nederland zijn, moeten ondergaan en wanneer dit het beste kan gebeuren. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 8 20-10-20 09:13